Voorkom wanbetaling: wat je kunt leren van een ander

Hoe voorkom je dat je je geld niet krijgt?
Het is de schrik van elke ondernemer: klanten die wel je dienst of product afnemen, maar niet willen of kunnen betalen. Je kunt dan een incassobureau of deurwaarder inschakelen, maar van kale kippen valt niet te plukken.
Bij faillissement van de klant sta jij als ondernemer vaak achteraan bij de schuldeisers die nog geld willen. Maar hoe voorkom je nou dat je de dupe wordt van wanbetalers? In dit artikel geven we drie tips aan de hand van een voorbeeld. 
 
Een klant heeft een custom made wagen besteld. Omdat hij geen geld had om de wagen te kopen, is er een huurovereenkomst aangegaan: de klant huurt de wagen tegen een bepaalde som gedurende 5 jaar, waardoor de ondernemer de kosten van de bouw van de wagen alsnog door de klant vergoed krijgt. Nu weigert de klant nog langer te betalen, ondanks aanmaningen; de klant is in gebreke.
 
Verzekeraar DAS, die de ondernemer bijstaat voor rechtsbijstand, heeft geadviseerd om de overeenkomst zelf wegens wanprestatie te ontbinden, omdat de ondernemer dan de vrije hand heeft met betrekking tot de wagen. Daarnaast stelt DAS voor om de klant te dagvaarden vanwege de geleden schade. Door de overeenkomst zelf te ontbinden kan de wagen verder worden verhuurd en wordt zo de eigen schade beperkt. Zo voorkomt de ondernemer dat zijn kosten nog meer oplopen. Als de klant toch niet kan betalen, dan lijkt het onlogisch om nakoming te vorderen. Ontbinden, de schade beperken en alsnog schadevergoeding eisen is dan logischer.
 
Duidelijk is dat de ondernemer baalt van deze situatie: hij heeft een wagen gepersonaliseerd naar de wensen van een bepaalde klant, die hem nu niet meer kan betalen. Hij heeft een aantal maanden geen huur gekregen voor de wagen, er is dus schade. Of hij hier nog een vergoeding voor krijgt, is maar de vraag. Of hij een nieuwe huurder voor de - voor iemand anders gepersonaliseerde - wagen krijgt ook. Dit is echt een geval waarbij de ondernemer te goed van vertrouwen is geweest.
 

Wat had er beter gekund? Drie tips.

 

1. Check je klant vooraf

Voordat je investeert in een opdracht, zoals het personaliseren van een wagen, kun je beter de kredietwaardigheid van de klant even checken. Bij de klant in dit voorbeeld, die gewoon een voertuig bestelt dat hij niet kan betalen, is het zeer waarschijnlijk dat hij vaker rekeningen niet heeft voldaan. Bij een kredietverzekeraar als Coface kun je opvragen hoe het betaalgedrag van je zakelijke klant in het verleden is geweest en of hij een solide financiële basis heeft. Bij particulieren kun je aankloppen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit voorkomt nare verrassingen.
 
Zeker toen de klant aangaf geen geld te hebben om de wagen aan te schaffen, had deze ondernemer informatie moeten opvragen in plaats van een huurovereenkomst voor te stellen. Dit zijn immers grote rode vlaggen die aangeven dat de klant financiële problemen heeft. Als de klant een notoire wanbetaler blijkt te zijn, is het niet verstandig om wat dan ook op rekening aan hem te leveren.
 

2. Vraag een aanbetaling

Bij een grote verkoop als een auto is het helemaal niet gek om een (flinke) aanbetaling te vragen, zeker als je hem personaliseert voor je klant. Je kunt de wagen immers niet zo snel aan een ander verkopen. Als je verkoopt aan een consument, mag je maximaal 50 procent van het bedrag als aanbetaling vragen. Voor zakelijke klanten is er geen wettelijke grens, je kunt er dus gewoon over onderhandelen. Door bijvoorbeeld 30 procent van het bedrag als aanbetaling te vragen, weet je zeker dat de klant de bestelling zal afnemen en kun je geruster werken.
 
In de ene sector is het vragen om een aanbetaling gangbaarder dan in de andere. Om in onderhandelingen sterker te staan bij je verzoek om een aanbetaling, kun je het opnemen in je algemene voorwaarden. Je kunt het ook aantrekkelijker maken voor je klant om (meer) aan te betalen: door bijvoorbeeld een korting te geven als een deel van het aankoopbedrag vooraf wordt voldaan. Jouw risico op wanbetaling wordt kleiner, maar je klant loopt nu wel iets meer risico. Als jij ineens failliet gaat, is hij immers zijn aanbetaling kwijt en heeft hij nog niets. Je kunt je klant er daarom op wijzen dat hij jouw kredietwaardigheid ook kan controleren bij een kredietverzekeraar, zoals Coface.
 

3. Debiteurenbeheer: Zit er bovenop

Of deze ondernemer er snel bij was toen de klant de huur voor de wagen niet meer kon betalen, vertelt het verhaal niet, maar het is sowieso aan te raden om je administratie goed bij te houden zodat je het meteen weet als een betaling niet op tijd binnenkomt. Hoe sneller je aan de bel kunt trekken, des te eerder heb je je geld of kun je actie ondernemen. Door je boekhouding met een goed (online) programma bij te werken, zie je het meteen als een klant niet op tijd betaalt.
 
Niet elke klant die een factuur mist, is meteen een kwaadwillende wanbetaler. Herinner je klant eerst eens per mail aan de openstaande factuur. Werkt dat niet? Bel hem dan een paar dagen later op. Een vriendelijke, persoonlijke benadering werkt meestal wel om alsnog betaald te krijgen. Ook weet je dan waarom de factuur niet is voldaan: misschien gaat er iets mis in de administratie van je klant of zijn er persoonlijke omstandigheden waarom er nog niet is betaald. Dan is het belangrijk dat de relatie met je klant goed blijft. Vaak zal een klant na een belletje snel alsnog de rekening voldoen.
 
Krijg je hierna nog steeds je geld niet? Dan kun je je klant een tweede betalingsherinnering sturen, die wat serieuzer van toon is. Hierin leg je ook uit wat jouw vervolgstappen zijn, bijvoorbeeld het inschakelen van een incassobureau of deurwaarder, waarvan de kosten voor rekening van je klant komen. Of het rekenen van boeterente, als je dit hebt opgenomen in je algemene voorwaarden. Geef je klant een duidelijke termijn om de factuur alsnog te voldoen en schakel dan de hulptroepen in.
 

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten