Op zoek naar kantoorruimte? Regel het via chatbots

Chatbots: hip & happening

18 juli 2017

Of je nou een reis wilt boeken, op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws of een pizza wilt bestellen, je regelt het allemaal via chatbots.

Of chatbots ook veranderingen teweegbrengen in de vastgoedwereld? Bij SKEPP denken we van wel! Van het plannen van rondleidingen tot het daadwerkelijk huren van kantoorruimten, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Artificial intelligence zorgt voor steeds slimmer wordende chatbots

Chatbots zijn zeker niet iets van de laatste jaren, in feite gebruiken we ze al decennia lang. Roept ‘Ik ben Chatman, supersnel met MSN’ nog herinneringen op? Het account van Hi/KPN met wie je op MSN over van alles kon praten. Je denkt nu vast: wat heeft dit met marketing te maken en waarom zijn juist nu chatbots weer helemaal hip? Dit heeft alles te maken met de snelle ontwikkeling van kunstmatig intelligentie, ook wel artificial intelligence (AI) genoemd.

De chatbots van vroeger functioneerden op basis van een set regels, tegenwoordig is alle aandacht gefocust op de combinatie met AI. De combinatie met AI zorgt ervoor dat chatbots niet simpelweg jouw vragen beantwoorden, ze worden ook daadwerkelijk slimmer van de gesprekken. Zo slim dat ze zelfstandig voor de consument opdrachten kunnen uitvoeren en vragen kunnen beantwoorden.

Conversational interfaces: een nieuwe wending in de marketingwereld

De steeds slimmer wordende chatbots bieden vele kansen voor bedrijven. Facebook haakt hierop in door bedrijven de mogelijkheid te bieden een eigen chatbot te bouwen in Facebook Messenger. Hierdoor begint de chathype pas echt, een tactische zet van Facebook!  

Tegenwoordig downloaden mensen namelijk steeds minder verschillende apps, dat terwijl messaging apps als Snapchat, Facebook Messenger en Whatsapp bijzonder populair zijn, zo blijkt uit onderzoek van AG Connect. Deze verandering zorgt voor een toenemende behoefte aan een nieuwe interface: de conversational interface. Chatbots spelen hierop in. Over enkele jaren praten we met chatbots net zo gemakkelijk als met onze eigen vrienden.

Chatbots en de vastgoedwereld: het perfecte duo

In de toekomst zullen chatbots van groot belang zijn in de vastgoedwereld. Zoek je een kantoorruimte in Utrecht? Dan boek je dit over een tijdje gemakkelijk via een geautomatiseerd boekingssysteem. Net als Expedia doet met hotelkamers, zal de chatbot een lijstje samenstellen met geschikte kantoorruimten die je direct via hetzelfde chatsysteem kunt boeken. Ideaal toch?

Gaan chatbots klantenservicemedewerkers dan volledig vervangen?

Een ding is zeker, chatbots zorgen voor een optimalisatie van de klantenservice. Hoe? Door gemak, personalisatie en ondersteuning te bieden. De 24/7 bereikbaarheid van chatbots is misschien wel het grootste voordeel. Op ieder moment van de dag geven chatbots direct antwoord op jouw vragen. Bovendien hoef je niet meer urenlang aan de telefoon te hangen om in contact te komen met een medewerker van de klantenservice. Een chatbot begrijpt op basis van het gesprek precies waar jij naar op zoek bent. Of we daadwerkelijk moeten vrezen dat alle banen in de klantenservice verloren gaan? De tijd zal het leren!