De wereld is veranderd: MKB Trends 2018

Digitale revolutie - duurzame groei - digitale marketing
Ondernemen doe je nooit alleen. Dat doe je altijd samen met anderen en onder invloed van de omgeving; de markt. Welke trendgolven komen er op je af? Ben je er voldoende op voorbereid? Zie je ze aankomen en vooral, hoe gaan deze megatrends jouw business bepalen?
Trends toepassen in jouw bedrijf?
Klik hier
Ga aan direct aan de slag
Lees verder
 

De wereld is veranderd. Ondernemers moeten aan de slag met die veranderende wereld. ‘En dat doen ze nog volstrekt onvoldoende’, stelt rasondernemer Willem Overbosch in zijn nieuwe boek TopTrends voor ondernemers. Daarin zet hij aan de hand van drie megatrends, tien toptrends op een rij en laat hij zien hoe je die trends in je voordeel kunt laten werken.

Je bent de uitgever van onder meer De Zaak, MKB Servicedesk en ZZP Servicedesk. Wat is de ontstaansgeschiedenis van dit boek?
De laatste vijf jaar heb ik rond Prinsjesdag de jaarlijks de MKB-trends aangegeven. Ik wilde dit keer wat uitgebreidere, langjarige trends beschrijven voor ondernemers en vooral de nadruk leggen op de toepassingen die hout snijden.

In het boek staan tien toptrends in drie grote blokken. Wat zijn de grote bewegingen?
Het eerste deel van het boek gaat over de vierde industriële revolutie waar we nu in zitten. In de digitale economie vraagt de klassieke ondernemer zich af: waar is mijn klant gebleven? De eerste drie trends gaan dan ook over nieuwe generaties, de realtime revolutie en de platformeconomie. De tweede grote golf betreft duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Trends hier zijn: groei door duurzame vernieuwing, robotisering en de opkomst van de digitale nomaden. De laatste trends gaan in op digital marketing: hoe kan ik mijn nieuwe klant bereiken. Topics dan zijn iPublish, blurring business, ‘abonnementisering’ en hyperlokaal opereren. Dit zijn langjarige trends, die kunnen nog wel even mee.

Jouw boodschap is dat ondernemers nog onvoldoende met de trends die voorliggen bezig zijn?
Zeker. Dit boek is in zekere zin een wake-up call. Een voorbeeld. Op lezingen toon ik geregeld een plaatje van de 17 sustainable development goals van de Verenigde Naties die voor 2030 gehaald moeten zijn. Als ik dat plaatje laat zien aan een zaal mensen, heeft werkelijk niemand enige idee waar het over gaat. Terwijl een deel van de toekomstige groei van je onderneming ligt in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ondernemers in het MKB zijn zich daar nog onvoldoende van bewust, terwijl hun impact met alleen al in Nederland 1,8 miljoen ondernemingen enorm groot is. Meer algemeen doe ik in mijn boek een oproep om aan de slag te gaan met de nieuwe wereld. Je kunt iets als blockchain over je heen laten komen, maar dan verdwijn je onder de golf. Met de smartwatch van Apple kun je letterlijk je hartslag meten. Als ondernemer moet je dezelfde missie hebben: gebruik technologie om de hartslag van jouw klant te meten. Kom zo dicht mogelijk bij het gedrag van je klant. Daar zijn veel ondernemers in het MKB, weet ik uit eigen ervaring, nog veel te weinig mee bezig. Google Analytics is al ingewikkeld. Wat de grootste hobbel is? Onbekendheid en angst voor vernieuwing en nieuwe technologie. De gemiddelde ondernemer in het MKB is 46 jaar. Maar technologie bijt niet. Ik bied in mijn boek modellen en geeft tips en trucs om juist wel die nieuwe wereld te gaan omarmen.

Laten we eens een toptrend uit de lijst van tien pakken: robotisering. Je schrijft dat zelfs de vuilnisman al geautomatiseerd is. Weg zekerheid dat je altijd nog vuilnisman kunt worden. Is robotisering een serieuze dreiging? Zelfs de chatbox van een gemiddelde website wordt, zonder dat mensen zich dat beseffen, inmiddels door computers beheerd.
Ja en nee. Ja, er gaan banen verdwijnen. In mijn boek voorspel ik de ondergang van onder meer de vertaler, buschauffeur, kassamedewerker en kredietbeoordelaar. Maar er staan zo veel kansen tegenover. Ik ken een café in Groningen, Mr Mofongo, waar een robot borrels schenkt. Dat neemt misschien de barkeeper werk uit handen, maar het levert beleving in de zaak op. En robot Armando schenkt ook nog eens altijd exact evenveel in, dus geen verspilling. De boodschap: gebruik techniek voor vernieuwing. Met name veel brancheorganisaties gedragen zich nog als dino’s. Horeca Nederland had, net zoals de NVM met Funda, natuurlijk ook zelf met Ienz kunnen komen of Thuisbezorgd.nl. Ze verdiepen zich veel te weinig in hun achterban en wat daar de wensen zijn. Het is vaak niet meer dan een adviesdesk.

Een andere toptrend: blurring business. Het vervagen van markten. De kapper die ook koffietent is. Tuincentra zijn tegenwoordig restaurants. Terwijl superspecialisatie toch de trend was?
Zie dat meer als slim samenwerken door specialisten. Als de verkoop van boeken terugloopt, kun je door een koffiebar te insourcen, jezelf weer aantrekkelijk maken. Boeren die lokaal aan restaurants hun vlees of kaas verkopen. Als de business terugloopt, zoek aanpalende branches. In mijn boek voorspel ik ook dat we weer meer hyperlokaal gaan. Tegelijkertijd kun je van daaruit ook weer globaal gaan. In Amsterdam werd begonnen met een avocado restaurant, de Avocadoshow. Alle gerechten geënt op avocado. Dat sloeg zo aan dat het concept nu nationaal én internationaal wordt uitgerold. Maar denk bij blurring business ook aan het ziekenhuis dat de wachtkamer kan inrichten als beweegcentrum. De gemiddelde wachttijd is een half uur, precies de tijd die je per dag zou moeten bewegen.

Je zet ook de deuren van je eigen bedrijf open. De ZZP’er of werknemer van een ander bedrijf die even een werkplek nodig heeft, mag komen werken. Inclusief gratis koffie… Heeft dat al blurring business opgeleverd?
Zeker. Onderschat de impact niet. Iemand die even bij je komt werken, staat open voor een ontmoeting. Anders komt hij niet. Het is een soort Seats2Meat, een ontmoetingsplek voor een goed gesprek. Concreet heeft het voor mij opgeleverd dat ik gepitcht heb bij een grote beursgenoteerde onderneming voor onze community software Big Dash. En er liep ooit een specialist op het gebied van zonne-energie binnen. Die hebben we gekoppeld aan onze MKB Servicedesk. Zo koppelen we vraag en aanbod.

Tot slot: wat is jouw appèl aan het MKB in Nederland?
Met de tien toptrends daag ik mensen uit. Ga spelen met technologie. Ga spelen met duurzaamheid. Wat is de impact ervan op mijn onderneming? En ga vervolgens aan de slag met digitale marketing om je bedrijf op de top van de trendgolven te zetten.


TopTrends voor Ondernemers - van trend naar toepassing

Het nieuwste boek van Willem Overbosch
In dit boek zet Willem Overbosch, oprichter van MKB Servicedesk, tien bewegingen voor je op een rij die je business de komende jaren bepalen. Hij...

Utrechtse Heuvelrug pikt TopTrends op

Is jouw gemeente klaar voor de toekomst?
Niet alleen ondernemers maar ook gemeenten staan voor de uitdaging zich klaar te maken voor de toekomst. Utrechtse Heuvelrug sorteert erop voor de...

Boekpresentatie TopTrends voor Ondernemers

Social Collaboration Event - special edition
Profiteer optimaal van de nieuwste innovaties op technologisch gebied. Op 21 september vindt de speciale editie van het Social Collaboration Event...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten