Soms zit het mee, soms zit het tegen

Column Bart Groothuis

18 januari 2018

Een ‘fan’ maken van je klant. Iedereen die in het bedrijfsleven werkt en met echte klanten werkt weet dat klanten voor het bedrijf van levensbelang zijn. En vrijwel iedereen weet ook hoe lastig het is om echte ‘fans’ te maken.

Een dag of tien geleden werd mijn PC thuis steeds trager. Opnieuw opstarten hielp niet. Dat duurde trouwens ook weer vreselijk lang. En toen ik een test van het systeem uitvoerde, vertelde het diagnoseprogramma me dat de harde schijf een storing vertoonde. Jakkes. De laatste grote back-up was natuurlijk een maand geleden. Ja, ik weet het: stom. Dus snel aan de slag om nog belangrijke data van de harde schijf te kopiëren. Toen uren aan het pielen geweest om te kijken of ik nog iets kon doen om de storing te verhelpen. Maar helaas, niets hielp. Langzaamaan begon het tot me door te dringen dat ik een nieuwe harde schijf moest kopen en inbouwen in een PC van dik 5 jaar oud of op zoek moest gaan naar een nieuwe PC. Ik besloot tot het laatste.

Na wat Googelen kom ik op zondagavond op de site van Staples terecht. Hee da’s leuk. Ik heb altijd goede ervaringen met die winkel. Altijd bijzonder aardig personeel. Ruime sortering en mijn vorige computer (die nu dus stuk is) heb ik daar ook gekocht. Ik lees de informatie over de PC en wordt enthousiast. Nu nog even de prijs van Staples vergelijken met andere sites. Wauw! Bij Staples is het betreffende model bijna honderd Euro goedkoper dan bij andere sites. Ik lees op de site: ‘voor 23.00 uur besteld, morgen in huis’. Ja da’s mooi. Maar wanneer morgen? Ik heb die maandag vrij en wil eigenlijk direct ’s morgens aan de slag om de nieuwe PC in te richten en wil dus niet dat de PC pas maandagmiddag of zo wordt bezorgd. Ik zie ook op de site dat Staples Nieuwegein de PC die ik wil hebben ook op voorraad heeft. Mooi.

Die maandagochtend sta ik iets over negenen in de winkel en loop naar de afdeling met computers. Hee, da’s vreemd mijn PC staat daar niet voor Eur 399,- ex BTW, maar voor zo’n honderd Euro meer. Ik loop naar de informatiebalie en wordt uiterst vriendelijk te woord gestaan door Marion. Ze snapt direct mijn vraag en samen kijken we in het winkelsysteem en even later ook op de Staples-site. Snetverderrie. In het winkelsysteem is ‘mijn’ model prima te vinden maar niet voor Eur 399,- . En ook op de Staples site is mijn’ model ‘opeens’ niet meer voor Eur 399,- ex BTW verkrijgbaar. Heb ik dan thuis verkeerd gekeken? Ik ben enigszins chagrijnig. Heb ik een leuke PC gezien, kan ik hem niet krijgen voor de prijs die zich in mijn hoofd genesteld heeft. Jakkes, dan maar naar huis en opnieuw de PC-zoektocht beginnen. Maar als ik thuiskom zie ik dat ik de pagina op de Staples site van zondagavond nog open heb staan met de prijs van Eur 399,- ex BTW duidelijk in beeld. Ik had het dus wel degelijk goed gezien en als ik hem toen direct besteld had ook voor die prijs gekregen. Ik bel Staples op en vraag naar Marion. Die is in gesprek, maar een andere aardige dame begrijpt mijn frustratie en laat me een foto nemen van de webpagina en naar haar mailen. Terwijl we nog telefonisch overleggen ontvangt ze mij gemailde foto en ze hangt op met de belofte met Marion te overleggen en terug te bellen. Jaja, denk ik wat achterdochtig, die belofte kennen we van winkels. Ik zal straks zelf wel weer moeten bellen en dan toch iets te horen krijgen als: ‘ja, sorry meneer, de prijs is ’s nachts kennelijk aangepast en daar kunnen we niets aan doen.’

Maar nee, dit verhaal krijgt wel degelijk een goed einde, want binnen 5 minuten word ik teruggebeld door dezelfde dame van daarnet: “Ik heb met Marion overlegd en u kunt de PC komen halen voor de prijs die op de website stond, dus voor Eur 399,-“. Wauw! Ik direct in de auto en naar Nieuwegein.

Kijk, zo maak je fans van je klanten en schrijft die fan er ook nog een column over!

Auteur

Bart Groothuis