De AVG: een moetje EN een innovatiekans

De opstap om te starten met data gedreven innovatie
Je zal het zeker al gehoord hebben. Over ongeveer twee maanden gaat de AVG echt gehandhaafd worden. Voor ieder bedrijf hebben deze regels grote impact en staat er een hoop werk op stapel om te zorgen dat je compliant wordt of blijft. Misschien zie je het als ‘vervelend huiswerk’. Maar als je dan toch in de data duikt binnen je eigen bedrijf, kan je vrij snel een stap maken naar data-gedreven innovatie. Want weet je wel genoeg over wat je klanten doen, zoeken en verlangen? Speel je actief genoeg in op inzichten die je bijna automatisch binnen kan krijgen? Zorg je dat je cijfers hebt om je bedrijf op bij te sturen? Zo niet, dan kan je via het verplichte huiswerk voor de AVG een mooie start hiermee maken.

Toch even kort.. wat is de AVG?

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is een wet die vanaf 25 mei 2018 gehandhaafd gaat worden. In Europa wordt het de General Data Protection Regulation (GDPR) genoemd. De wet is met name gericht op het beschermen van persoonlijke gegevens die in bezit zijn van bedrijven.

Bij de meeste organisaties moet er veel gebeuren om te voldoen aan de AVG. Doe je dat niet, dan staat een fikse boete te wachten; tot wel 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet. Wat je moet doen om je goed voor te bereiden op de AVG is uit te leggen in 10 stappen. Als je die stappen volgt, opent zich gelijk een mooie kans om te starten met Big Data. iets wat voor veel bedrijven erg waardevol kan zijn. Het kan je helpen betere besluiten te nemen over op welke terreinen je moet (of kan) innoveren. Immers, met data in de hand weet je of je de goede kant op innoveert.

Maak je eigen data-overzicht

Om je voor te bereiden op de AVG is het van cruciaal belang dat je goed in kaart hebt welke data waar binnenkomt. Pak dit overzicht erbij en ga na:

  • Welke data heb ik eigenlijk nog niet? Denk hierbij niet alleen aan persoonsgegevens. Bedenk goed wat je nog meer zou willen weten van je klanten. Waarom koopt iemand iets? Waarom juist niet? Waar komen mijn klanten vandaan? Hoe bekijken ze mijn website? Op welke tijden komen ze langs? Wat voor mens is mijn klant?
  • Bij welke contactmomenten (die je voor de AVG al in kaart hebt gebracht) kan ik logischerwijs vragen om deze data? Natuurlijk kan je na levering van je product of dienst vragen hoe het bevalt. Wellicht kan je wat andere data die je graag wil hebben uitvragen direct na bevestiging van de aankoop. Let dus wel dat je altijd om toestemming vraagt en heel precies aangeeft wat je doet met de data.

  • Kan je die nieuwe data anonimiseren? De AVG wil graag dat je persoonsgegevens goed beschermt en daar goed mee omgaat. Gebruikers moeten kunnen beslissen of je hen ‘tract’ of niet. Anonieme data, die op geen enkele manier te herleiden is naar een persoon, is gewoon toegestaan. Dan zit je wat betreft de AVG helemaal goed.

  • Wat is een logische plek om deze nieuwe data te documenteren? Voor de AVG moet je precies weten waar welke data opgeslagen is en hoe deze is beschermd. Als je dat weet, kan je direct een logische plek in het bedrijf aanwijzen voor de nieuwe data.

  • Bedenk hoe vaak je de data gaan analyseren en hoe dit onderwerp van gesprek wordt in jouw organisatie. In zo’n data-gesprek staat de vraag centraal wat je leert van de verzamelde data. Op welke terreinen kan of moet je bijsturen? Op welke aspecten van je bedrijf kun je gaan innoveren. Denk aan het product zelf, of je dienstverlening, of je product-marktcombinaties.

Uiteraard moet je niet zomaar lukraak extra data gaan vragen. Zorg dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Wat wil je weten om gericht innovatie-beslissingen te kunnen nemen? Over welke data beschik je nu nog niet die je wel zou kunnen gaan verzamelen? Zie de AVG dus als de ideale kans om te starten met Big Data en vervolgens op basis van die data gericht te innoveren.


Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten