Haal alles uit je verkoopproces

Stop met Excel als je productief en efficiënt wilt werken
Een bezoeker op je website, iemand die belt over de specificaties van je product, je Facebookpagina liket of jouw e-book download en daarbij een website-formulier invult - leads kunnen overal vandaan komen. Dat maakt de opvolging cruciaal: de lead die belde benader je immers anders de degene die jou nu op Facebook volgt. Heb jij een Excellijst met leads? Dan weet je dat het bijhouden van contactmomenten erg lastig is. Het bepalen van het juiste moment voor een salesgesprek is helemaal onmogelijk. Om alles uit je verkoopproces te halen zijn er gelukkig betere oplossingen!
Sales, CRM, projectmanagement in één tool
Klik hier
Probeer de gratis demo van Teamleader
Lees verder
We snappen heel goed dat Excel gebruikt wordt als CRM-systeem; je kunt klantinformatie en contactgegevens er makkelijk inzetten en je kent het programma. Toch is de software er initieel niet voor gemaakt en dat ga je merken naarmate je bedrijf groeit. Want wat als je méér wilt? Wat als je wilt onderzoeken wie je klanten zijn? Welke kenmerken jouw klantgroep definiëren? Wat als je wilt terugzien wanneer en hoe er al contact is geweest? Wat als je wilt weten welke prospects rijp zijn voor een gesprek met sales?
 
Daarnaast is een vaak gezien probleem dat Excellijsten niet goed of continu geüpdatet worden. Er werken meerdere mensen in hetzelfde sheet - wat überhaupt niet optimaal is omdat iedereen er een eigen werkwijze op na houdt. Niemand houdt de kwaliteit van de data in de gaten en de kans dat je werkt met ongeordende lijsten of onvolledige informatie is groot. Probeer dan maar eens in te schatten of iemand een hot lead is of dat een klant klaar is voor een upsell. Er zitten grenzen aan de mogelijkheden van Excel en als je die tegenkomt is het misschien tijd voor een CRM-systeem.
 

Droom-Excel

Wat zou het fantastisch zijn als je een systeem had waarin de status van contacten automatisch wordt bijgehouden. Wat zou het handig zijn om een systeem te hebben waarin alle contactmomenten met prospects en klanten terug te vinden is. Wat zou het heerlijk zijn om je te kunnen focussen op de core business van je bedrijf, in plaats van druk te zijn met de administratieve rompslomp. Wat zou het verstandig zijn als je bedrijfsbeslissingen kunt maken op basis van feiten en cijfers…
 
Dit is geen droom, maar een duurzame oplossing voor de toekomst van jouw bedrijf: vervang Excel door een echt CRM-systeem en je krijgt er overzicht en inzicht voor terug. Dat zal je helpen het meest uit je verkoopproces te halen. Bovendien geeft het jou als eigenaar of bijvoorbeeld als salesmanager rust in je hoofd en je werknemers kunnen effectiever werken.
 

Meer overzicht in het verkoopproces

Een CRM-systeem is een waterdicht systeem waarin de juiste data op ieder moment, waar je ook bent, voor je klaar staat - mits deze continu (automatisch) wordt aangevuld natuurlijk. Dat betekent dat er altijd een heldere stand van zaken is voor iedere deal, offerte en factuur. Nooit meer gissen dus of je een lead nu wel of (nog) niet moet opvolgen - wat heet, je kunt zelfs een notificatie krijgen als het tijd is om de telefoon te pakken, een mail te sturen of een aanbieding te doen. De offerte maak je met behulp van een CRM in enkele klikken, je verstuurt ‘m online en krijgt het ondertekend via dezelfde weg weer terug. Dat is niet alles: de ondertekende offerte zet je vervolgens om in een project en later in een factuur. Nooit meer ‘wat hadden we ook alweer afgesproken?’ of andere losse eindjes.
 

Structuur en rust op de werkvloer

In Excel kun je allerlei gegevens en formules invoeren, maar externe documenten linken aan contactpersonen is onmogelijk. Bovendien is het handmatig invoeren van informatie erg foutgevoelig. Een CRM-systeem geeft je de kans om de efficiëntie van je mensen en jezelf te verhogen. De data staat op één centrale plek en is voor iedereen inzichtelijk en altijd up-to-date. Data bestaat in dit geval uit persoonsgegevens, maar je kunt ook andere tools koppelen. Zo kun je ook informatie over nieuwsbrieven die ze gelezen hebben of losse documenten die je gekoppeld hebt in het CRM terugvinden. Dat betekent dat je kunt sturen op data in plaats van onderbuikgevoel - de onmisbare efficiencyslag van nu.
 
Een CRM-systeem stelt jouw medewerkers ook in staat om prospects en klanten beter op te volgen - wat jou wat meer rust en overzicht zou moeten geven. Alle beschikbare data helpt hen om klanten te begrijpen, ze tevreden te houden en tegelijkertijd kun je marketingmiddelen gericht inzetten om nieuwe leads binnen te halen. Kortom, de productiviteit gaat omhoog, terwijl jij er niet continu met je neus bovenop hoeft te zitten. Al met al een goede stap richting slimmer werken!
 

CRM geeft je tijd en ruimte voor belangrijke zaken

We kunnen het eigenlijk niet beter verwoorden dan een systeem als Teamleader: “CRM software stelt je in staat om op een eenvoudige en snelle manier informatie te centraliseren over jouw klanten en als gevolg geeft het CRM-systeem je waardevol inzicht, want klantgegevens en contactmomenten worden opgeslagen in één en dezelfde database. Hierdoor kun jij je focussen op klanttevredenheid en efficiënter samenwerken, veelvoorkomende problemen bijhouden en analyses uitvoeren. Een CRM automatiseert bovendien je administratieve taken, waardoor je team kostbare tijd bespaart. Tijd die ze weer kunnen gebruiken voor belangrijke en winstgevende taken.”
 
Ben je nieuwsgierig geworden of nog niet overtuigd? Probeer het dan zelf eens uit. Je kunt nu gratis 14 dagen testen bij Teamleader - zij bieden een ‘alles-in-één’ tool aan voor CRM, sales, facturatie en projectmanagement. Probeer het hier gratis uit.

Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten