Succesvol zoeken naar de onvindbare

15 april 2019

Door de krapte op de arbeidsmarkt is de vraag naar goed personeel groter dan deze in de afgelopen tien jaar was. Dat betekent dat op een vacature minder reacties kunnen komen dan voorheen en dathet moeilijker wordt om de juiste kandidaat te vinden. Daardoor is het voor veel bedrijven de moeite waard om op zoek te gaan naar latent werkzoekenden.

Volgens diverse onderzoeken ligt het aantal van deze passieve werkzoekenden rond de 70 procent. Het gaat daarbij om professionals die werk hebben en niet actief op zoek zijn naar een andere baan. Ze bekijken geen vacatures en versturen geen sollicitaties, maar staan desondanks open voor een andere baan. Hebben deze professionals meer of minder te bieden dan actieve werkzoekenden? Is het de extra tijd waard om op zoek te gaan naar deze lastig te bereiken doelgroep?

Monsterboard deed een onderzoek onder diverse recruiters, die allemaal voordelen zien in het zoeken naar passieve kandidaten. Deze professionals hebben bijvoorbeeld doorgaans geen andere procedures lopen, waardoor er meer tijd is voor onderhandelingen.

Ook maken deze kandidaten een bewuste keuze voor een overstap, omdat ze immers een baan opgeven waar ze het naar hun zin hebben. Daardoor is de kans op een goede match groter. Tenslotte is het voor een bedrijf soms heel lastig om die ene professional te vinden waar het bedrijf naar op zoek is: alleen het benaderen van passieve kandidaten is dan een optie.

Het probleem is echter: hoe bereik je deze mensen, die niet op vacaturesites komen? Daarvoor kan een bedrijf een recruiter inschakelen. Maar er zijn meer mogelijkheden, zoals het gericht verspreiden van uw vacature onder de juiste actieve en passieve kandidaten op Facebook en Twitter. Deze vacature wordt alleen getoond aan kandidaten die op basis van hun online gegevens aansluiten op de functie-eisen. Ook op websites waar professionals met elkaar contact hebben over hun werk of ervaringen kunnen passieve kandidaten worden gevonden. Kijk hier voor diverse mogelijkheden voor het zoeken naar de lastig te vinden, maar beste kandidaten voor uw bedrijf.