"Seizoensvervlakking in Nederland valt mee"

Nederlanders denken nog steeds in seizoenen

15 december 2009

De seizoensvervlakking in de retail in Nederland valt nog mee. Dat is althans de mening van hoogleraar retailmarketing Rob van der Kind. Zo zijn er in 2006 in zijn cijfers nog voldoende procentuele afwijkingen te zien tussen de verschillende maanden. Vooral tussen december en februari zijn grote verschillen zichtbaar, waarbij december de maand is met de meeste bestemmingen.

Ook is er in de voorgaande jaren vrijwel geen verschil zichtbaar in de bestedingen per maand: het aankoopbedrag in 2006 is nog net zo seizoensgebonden als in 1994. Voor Van der Kind is dat een aanwijzing dat de Nederlandse consument nog steeds in seizoenen denkt en er dus geen sprake is van seizoensvervlakking.

Klimaat

Toch betekent dit niet dat er geen verandering zichtbaar is in de Nederlandse retail. De seizoenen lopen tegenwoordig wel anders op het gebied van weer en klimaat. Daar kan de retail dus wel op inspringen. Bovendien creëren de retailers steeds vaker eigen seizoenspieken, zoals Hamsterweken, Matsweken en Dwaze Dagen. Hiermee kunnen retailers extra omzet binnenhalen buiten de traditionele seizoenspieken als Kerst en Pasen. Een eventuele seizoensvervlakking maakt het voor de retailers nog gemakkelijker, omdat ze producten als grasmaaiers het hele jaar door kunnen promoten door de klimaatveranderingen.