Waar moet je aan denken als je overstapt van boekhoudprogramma?

Veel ondernemers vinden het lastig om hun administratie over te zetten van het ene programma naar het andere. Daarom houden zij het vaak bij het oude boekhoudpakket, zelfs als zij daar niet tevreden mee zijn. Maar wat blijkt? Overstappen van boekhoudprogramma kan eigenlijk gewoon zonder gedoe. Wat vooral belangrijk is, is dat je er de tijd voor neemt en ruim van tevoren onderzoekt wat de mogelijkheden zijn als je gaat overstappen. Zo zorg je dat je de juiste gegevens klaar hebt staan als het zover is. Hieronder hebben we nog een paar tips voor het overstappen.

Kies een logische overstapdatum

Veel ondernemers denken dat het alleen mogelijk is om rond de jaarwisseling over te stappen van boekhoudprogramma. Het is logisch als dit je afschrikt, omdat dit vaak al een drukke periode is. Het mooie is dat overstappen van boekhoudpakket op ieder moment mogelijk is. 

Het belangrijkste is dat je een logisch moment kiest. Door bijvoorbeeld direct na een btw-aangifte over te stappen, zorg je ervoor dat je geen werk hebt aan het overzetten van bonnen en facturen in het nieuwe programma. De tijd die je daardoor overhoudt kun je mooi steken in ondernemen. 

Exporteer jouw facturen, bonnen en overzichten

De meeste nieuwe boekhoudprogramma’s maken het mogelijk om jouw bonnen en facturen online op te slaan. Zorg ervoor dat je hier een backup van maakt voordat je overstapt. Soms kun je ze in één bestand downloaden en soms moet dit bon voor bon. Zorg er in het tweede geval voor dat je dit zorgvuldig doet: je hebt een bewaarplicht van 7 jaar, dus het is belangrijk dat je deze gegevens bewaart.

Vaak is het ook mogelijk om jouw gegevens op te slaan als een auditfile. Zo’n auditfile is een bestand waarin je administratieve gegevens bewaart en uitwisselt. Dit kan worden gebruikt om je administratie op te zetten in het nieuwe boekhoudprogramma. 

Kies een boekhoudprogramma dat voor jou werkt

Tellow is dé boekhoudtool voor zzp’ers, die het je zo makkelijk mogelijk wil maken. In Tellow kun je jouw auditfile uploaden, waardoor je je administratie in no-time op orde hebt. Ook is het mogelijk om de eindbalans uit jouw oude boekhoudprogramma in te voeren als beginbalans. Geen oude bonnen en facturen in de app zetten, dus. 

Wil jij meer tijd overhouden om te ondernemen? Probeer Tellow dan nu 3 maanden gratis uit.
 


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten