Zeven tips om je bedrijf gezond te houden

Voorkom een faillissement in tijden van crisis

07 april 2020

Tijdens een crisis zet je alle zeilen bij om je bedrijf overeind te houden. Je kunt niet alle factoren beïnvloeden, maar er zijn wel manieren om de kans op een faillissement zo klein mogelijk te houden.

Word lid van MKB Servicedesk

Of je nu te maken krijgt met een korte recessie of een stevige crisis, als ondernemer ben je vaak overgeleverd aan de grillen van de markt. Die kun je niet veranderen, maar wél hoe je met deze grillen omgaat. Om jou te helpen in het gevecht tegen een faillissement, volgen zeven tips om je bedrijf financieel gezond te houden in economisch moeilijke tijden:

1.  Zorg voor een goede liquiditeitsbegroting

Een goede liquiditeitsbegroting helpt je om zicht te krijgen op toekomstige inkomsten en uitgaven. Je maakt een overzicht van alle rekeningen die je moet betalen, hoeveel btw je moet afdragen en welke betalingen nog verwacht worden. Heb je al een liquiditeitsbegroting? Dan is dit hét moment om deze aan te passen naar de huidige situatie.

2. Goed debiteurenbeheer

Slecht betalende debiteuren kosten ondernemers veel tijd en geld. Zeker in economisch zware tijden vormen wanbetalers een serieuze bedreiging voor de cashflow binnen je bedrijf. Zorg daarom voor een goed georganiseerd debiteurenbeheer zodat je er alles aan kunt doen om facturen op tijd betaald te krijgen. Het is belangrijk om in één oogopslag te kunnen zien wie je een betalingsherinnering moet sturen en wie je even op moet bellen.

Realiseer je wel dat ook jouw klanten waarschijnlijk in zwaar weer zitten. Kijk er niet gek van op als een van je debiteuren een brief stuurt met de vraag om uitstel van betaling. Je kunt ervoor kiezen om met deze partijen in gesprek te gaan over een eventuele betalingsregeling. Van een kale kip kun je immers niet plukken.

3. Zorg voor een financieel vangnet

Om te voorkomen dat je bij de kleinste tegenslag al kapitaal te kort komt, is het belangrijk om buffers aan te leggen. Het is misschien een dooddoener, maar onderschat het belang van spaargeld niet. Je kunt ook kiezen voor een doorlopend krediet bij de bank of een andere kredietverstrekker

4. Verbeter je cashflow

Komt er echt te weinig geld binnen? Als de kosten hoger worden dan je omzet, zullen je reserves verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het is dan aan te raden om eens te kijken naar eventuele overheidsregelingen en leningen. In tijden van crisis schiet soms de overheid te hulp. 

Voor de coronacrisis is een groot noodpakket ontwikkeld met verschillende maatregelen om het mkb overeind te houden. Lees hier alles over het noodpakket.

5. Onderzoek de financieringsmogelijkheden

Denk je erover na om geld te lenen voor je bedrijf? Verdiep je dan in de verschillende financieringsmogelijkheden. Behalve geld lenen bij de bank zijn er meer manieren voor ondernemers om aanvullende financiering te vinden, bijvoorbeeld via de borgstellingsregeling voor het midden- en kleinbedrijf (BMKB), de regeling Groeifaciliteit, een van de ruim 300 soorten subsidies.

Kijk ook eens naar de mogelijkheden voor crowdfunding. Hierbij klop je niet aan bij traditionele investeerders, maar bij andere burgers: de crowd. Op de Ondernemerskredietdesk vind je veel informatie voor ondersteuning bij het aanvragen van krediet.

6. Investeer in relatie met bank

Het loont om te investeren in een goede relatie met je bank. Wees altijd eerlijk en transparant over de financiële positie van je bedrijf. Heb je extra financiering nodig? Geef dit dan op tijd aan, een proactieve houding helpt. 

Laat dus zien wat je de bank kunt bieden aan zekerheden als ondernemer. Banken staan namelijk niet te trappelen om je kredietaanvraag te beoordelen als blijkt dat het water je al aan de lippen staat. 

7. Verken je kansen in het buitenland.

Het buitenland biedt volop kansen met een goed onderbouwd plan. Natuurlijk kun je geen onderneming over de grens starten als de grenzen dicht zijn, maar je kunt wel plannen maken voor de toekomst. Aan elke crisis komt een einde, zorg dus dat je de concurrentie een stapje voor bent door alvast te kijken naar groeikansen na de recessie.