Webwinkels slecht te vinden

Terwijl onvindbaarheid redelijk makkelijk is te verhelpen.

15 december 2009

Goede vindbaarheid is een eerste vereiste om succes te boeken met een webwinkel. De meeste jonge webwinkels zijn echter compleet onvindbaar en hebben dus nauwelijks bestaansrecht. Dit stelt Strategie & Marketing Adviesbureau Bronkhorst in het Marktonderzoek webwinkels 2007. Het onderzoek weerlegt de verwachting dat de webwinkelbranche, de snelstgroeiende sector van Nederland, de voorloper op het gebied van internetmarketing zou zijn.

Opzet onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een steekproef onder tweehonderd van de ruim negentienhonderd in 2006 gestarte webwinkels. De geselecteerde webwinkels zijn geanalyseerd aan de hand van de tien belangrijkste criteria om hoog in de resultatenlijst van Google te komen, waarna de resultaten zijn afgezet tegen de tien meest recente genomineerden voor de Thuiswinkel Starters Award.

Uit het onderzoek blijkt dat 64 procent van de webwinkels over een actieve website beschikt, terwijl 17 procent van de webwinkels (nog) niet actief is en van 14 procent de website niet is te achterhalen via de Kamer van Koophandel en Google. De overige 5 procent is actief als Ebay winkel of kan worden beschouwd als spamwebsite.

Vindbaarheid

Een webwinkel is pas vindbaar als andere websites links plaatsen. Dit is in het onderzoek afgemeten aan het aantal inkomende links en het belang dat Google hecht aan een website (de zogenoemde Pagerank). Hieruit blijkt dat slechts 39 procent van de actieve websites een Pagerank heeft die hoger is dan het minimum van één.

Bovendien voldoen de webwinkels maar beperkt aan andere basiscriteria om met een website in te spelen op bezoekers en zoekmachines. Zo geeft slechts 19 procent webpagina’s een beschrijvende titel, en neemt maar 38 procent een beschrijving op van minimaal 130 woorden zodat Google de webpagina kan indexeren. Uiteindelijk blijkt slechts 8 procent van de onderzochte actieve websites aan de basiscriteria te voldoen. Bij de genomineerden voor de Thuiswinkel Starters Award is dat 70 procent.

Simpele oplossing

Voor de meeste websites is de onvindbaarheid heel simpel op te lossen: meer links en de website wat beter inrichten op bezoekers.

Bron: zibb.nl