Kansen MKB door samenwerking met kennisinstituten

Productontwikkeling en kwaliteitsverbetering binnen handbereik MKB

15 december 2009

Nederlandse mkb-bedrijven verliezen binnen tien jaar de strijd om de gunst van retailers tegen multinationals. Samenwerking met kennisinstituten biedt het MKB echter een goede basis om de strijd aan te gaan.

Dat stelde ex-topman Frans Fredrix van supermarktinkooporganisatie Superunie vrijdag tijdens een voedingssymposium in Maastricht. 'Gezondheid wordt steeds belangrijker. Consumenten stellen daarom steeds hogere eisen aan producten. Mkb-bedrijven leggen het dan af tegen multinationals die duizenden researchers en honderden miljoenen onderzoeksbudget hebben.' Volgens Fredrix staan de mkb-bedrijven, van koekjesfabrikanten tot fruittelers, nu al op grote achterstand.

Fredrix denkt dat de mkb-bedrijven alleen door samenwerking met kennisinstituten nog enige kans hebben tegen de multinationals. Maar die samenwerking is vaak nog veel te bureaucratisch georganiseerd, stelt Limburgs gedeputeerde Herman Vrehen, die het symposium organiseerde.

Allemaal veel te ingewikkeld

Vrehen: 'Het gebeurt nu allemaal veel te ingewikkeld waardoor mkb'ers en kennisinstituten elkaar niet vinden. Dat is het grote probleem.'

Koekjesfabrikant Rob Raeven van Nora (100 werknemers) in Gronsveld bevestigt de problematiek die Fredrix aansnijdt. 'Er is sprake van een grote sanering in de wereld van koekjes.' Alleen al in Nederland zijn de afgelopen jaren tientallen koekfabrikanten gestopt, zegt Raeven. Zijn eigen bedrijf floreert naar eigen zeggen omdat Nora wel de aansluiting met kennisinstituten heeft gevonden.

'Teampje van drie mensen'

In plaats van 2000 researchers zoals bij Unilever doet Nora de ontwikkeling van nieuwe producten met 'een teampje van drie mensen'. Daarnaast heeft Nora samenwerkingsverbanden met technologie-instituut TNO en met voedingsdeskundigen van de universiteit van Maastricht. Hij kwam via een bezoek van zijn serviceclub Lions aan de universiteit in contact met de wetenschappers.

Daarnaast zoeken de eigenaren van het bedrijf constant naar marktveranderingen die consumenten omarmen. Ideeën worden ook opgedaan in het buitenland. Raeven zit deze week in Japan om daar nieuwe ontwikkelingen te bestuderen.

Bron: Financieel Dagblad