Hoezo krapte op de arbeidsmarkt?

DE COLUMN WEEK 22: door Willem Overbosch

29 mei 2008

Zo’n 90% van de mkb’ers heeft slechts één tot tien werknemers in dienst. Snel gedegen kennis in huis halen is vaak noodzakelijk, je kleine team kan immers niet alles weten. Het inzetten van een student is dan een goede optie. Eén die vaak over het hoofd wordt gezien.

De tarieven van een student zijn uiteraard aantrekkelijker dan die van een specialist, hoewel je tijd zult moeten steken in het inwerken van de student. Je krijgt een enthousiaste en leergierige werkkracht met voldoende kennis om je opdracht uit te voeren én toegang tot een netwerk van studenten waar je (in de toekomst) een beroep op kunt doen. De oplossing voor ondernemers met een beperkt budget en een actuele vraag naar kennis is dan ook om studenten van hogescholen en universiteiten in te schakelen.

Open deur, zou je denken, maar kennisinstellingen blijken slecht in staat om hun studenten in contact te brengen met het mkb. Ze hebben weinig inzicht in de markt van de ondernemer en zijn sterk gericht op fundamentele en sterk specialistische kennis, gericht op de lange termijn. Als mkb’er ben je echter juist multidisciplinair, pragmatisch en gericht op de korte termijn. Daar gaat dus iets niet goed.

De ondernemer zelf kan echter ook bijdragen aan de oplossing. Mkb’ers, maak gebruik van de hoogwaardige kennis die studenten kunnen bieden! Nu kennisinstellingen nalaten een actieve rol te spelen bij het nader tot elkaar brengen van studenten en bedrijfsleven, is het aan ons om elkaar te vinden. Breid je netwerk uit en werk aan het netwerk van de toekomst. Zoek zelf ook actief naar studenten, dan zullen zij jou vinden. Een samenwerking tussen student en mkb’er kan beide partijen immers veel opleveren.

Geschreven door: Willem Overbosch, MKB Servicedesk BV

Kijk ook eens op onze online MKB Stagebank