Lusten en/of lasten

DE COLUMN VAN WEEK 25 DOOR ANNE BLIJD

27 juni 2008

Vorig jaar ging ik met een goede vriendin op zoek naar galakleding. Verheugd, enthousiast en met een budget van 1.500 euro, stappen we een specialiseerde winkel binnen in Gelderland. De reactie van het winkelpersoneel is ‘nul’, zij praten stoïcijns door alsof er geen klanten de winkel binnen zijn gelopen.

Wij gaan dus zelf op zoek naar iets extravagants, passend bij ons figuur. Even later stappen twee dames de winkel binnen, die klaarblijkelijk wel passen in het beeld van potentiële klanten.  Zij worden vriendelijk begroet en geholpen. Voor ons was het duidelijk; we kijken elkaar aan, groeten beleefd en stappen de winkel uit. Het is een last om niet als potentiële klant gezien te worden en ongeslaagd een winkel uit te lopen.

Door dit voorval realiseerde ik me opnieuw dat wij Nederlanders het ons vandaag de dag niet meer kunnen permitteren om consumenten (lees, nieuwe generatie Nederlanders) met een huidskleur of een andere culturele achtergrond te negeren. Deze mensen economisch uitsluiten houdt in, dat we een potentiële consumentenmarkt laten liggen.

Hoe het ook kan? Elke keer als ik Amerika bezoek, ervaar ik de lust van klantenfocus. In elke winkel word ik met een enorme glimlach verwelkomd. Het lijkt wel alsof de verkopers onderling om de klant strijden.  Ik word in de watten gelegd, perfect geadviseerd, voel echt dat de klant koning is en geef daar zeer zeker geld! Klant in Amerika zijn is een ware lust!

Ik ben een Nederlander van Surinaamse afkomst, bij mij zijn de lusten van diversiteit met de paplepel ingegoten. Met Nederland ben ik getrouwd en met Suriname heb ik een ‘long distance’ verhouding. Een ware ‘meltingpot’ van diverse bevolkingsgroepen, dat is het straatbeeld van Suriname. Diversiteit is daardoor zo’n diep geworteld onderdeel van mijn leven dat het vanzelfsprekend is. Als dit de basis is van je opvoeding dan streef je ernaar om in je aangetrouwde Nederland hetzelfde te bereiken.

Het is mijn vak om talenten te benutten. Diversiteit een bedrijfseconomisch aspect. Het is meer dan het toepassen van leeftijdsbewust personeelsbeleid. Veel meer dan het werven en selecteren van allochtonen, vrouwen, minder validen. Het is (h)erkennen dat de meerwaarde met betrekking tot beroepskrachten en afzetmarkten van Nederlanders ook een economische lust kan zijn.

Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt ontstaat er in Nederland niet alleen een mismatch tussen vraag en aanbod maar ook een mismatch tussen consumenten producten en/of diensten.

Wie zijn uw klanten eigenlijk? Zijn dat de mensen die grofweg al van voor de Tweede Wereldoorlog in Nederland wonen (autochtonen) of zijn het ook de mensen die na de Tweede Wereldoorlog in Nederland zijn komen wonen (nieuwe generatie Nederlanders)?

Heeft u zich wel eens afgevraagd hoe concurrerend uw bedrijf kan zijn dankzij een divers samengesteld personeelsbestand?

Wist u bijvoorbeeld dat Turkse Nederlanders een sterke band hebben met Turkse Duitsers en dat ze elkaar ook stimuleren om markten waar ze als klant behandeld worden te verrijken? Wist u dat de meeste Marokkaanse Nederlanders de Franse taal vloeiend beheersen en daarmee de Franse markt voor u kunnen openen? Wist u dat Surinamers dankzij hun achtergrond in alle culturen kunnen bewegen? Dat Antillianen de Spaanse taal makkelijk oppakken en dus Spaanse markten kunnen betreden?

De beroepsbevolking onder de allochtonen stijgt met 510.000 mbo’ers en 460.000 hbo- of academisch opgeleiden. Zij kunnen zowel uw personeel alsook uw klant zijn. Hoe gaat u die kansen bedrijfseconomisch benutten om daar de lusten van te ervaren? Wat is diversiteitsmanagement?

Bekijk het profiel van in ons ondernemersnetwerk

Wil je ook voor de MKB Servicedesk schrijven?

Stuur een e-mail naar redactie@mkbservicedesk.nl