Wie schrijft die blijft, ook op vakantie

DE COLUMN VAN WEEK 29 DOOR HENK VAN AMERONGEN

15 juli 2008

Net als veel collega-ondernemers ga ik binnenkort genieten van een korte, maar daarom niet minder welverdiende vakantie. Even weg van alle drukte van alledag en met maar één gedachte: ontspannen na alle inspanningen.

Uiteraard ben je bereikbaar voor je vaste klanten, maar gelukkig weten die klanten ook dat je even met rust moet worden gelaten, tenzij het niet anders kan. Via een auto-reply met vakantiemededeling op je mailbox weten ze in ieder geval dat je eventjes moeilijk bereikbaar bent. En belangrijker: ze gunnen je jouw vakantie net zo hard als hun eigen vakantie.

De eerste dagen van de vakantie betekenen voor mij ook steevast afkicken in verschillende vormen. Zo mag ik mij nu al ‘verheugen’ op een soort migraine-aanval door een drastische terugloop van mij cafeïnegebruik. Tijdens mijn vakantie beperk ik mijn koffiegebruik namelijk tot hoogstens drie koppen koffie per dag, terwijl ik op werkdagen toch wel minstens de dubbele hoeveelheid nuttig (voor zover de koffie niet koud geworden is).

De vakantieperiode bied mij ook nadrukkelijk de mogelijkheid om in alle rust terug te blikken op de afgelopen maanden. Wie waren de klanten en relaties met wie ik in de afgelopen maanden het meest prettig hebt samengewerkt en waarom? Welke klanten waren ontevreden en waarom? Welke plannen heb ik gerealiseerd en welke niet? Welke relaties hebben voldoende aandacht gekregen en welke niet? Welke netwerken heb ik optimaal benut en welke niet en waarom niet?

Maar het blijft natuurlijk niet bij terugblikken alleen. Ook een vooruitblikken op de periode na de vakantie behoort tot het vaste stramien. Want juist die vakantierust biedt je ongekende mogelijkheden om je creativiteit naar boven te halen. Al wandelend, fietsend, lezend of autorijdend flitsen namelijk de meest wilde ideeën door je hoofd, vaak door de dingen die je tegenkomt.

Het is natuurlijk wel zaak om die ideeën ergens op te slaan en die bij terugkomst van je vakantie te toetsen op hun realiseerbaarheid nader uit te werken. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat die briljante ideeën dan niet verloren gaan. Ondanks alle ICT-ontwikkelingen heeft om die reden het ouderwetse notitieboekje bij mij nog steeds niet afgedaan. Mijn vakantie vier ik namelijk zonder computer en als het nodig is zoek ik wel een internetcafé op om mijn mailbox te lezen. Het ouderwetse notitieboekje biedt dan uitkomst om mijn ideeën op te slaan onder het (eveneens ouderwetse) motto’Wie schrijft die blijft’.

Mag ik je een welverdiende en creatieve vakantie toewensen.

Auteur: Henk van Amerongen, bedrijfsjuridisch adviseur

Bekijk het profiel van Henk van Amerongen op ons ondernemersnetwerk

Wil je ook voor de MKB Servicedesk schrijven?

Stuur een e-mail naar redactie@mkbservicedesk.nl