Woonbranche steeds moeilijker

Omzet daalt met 4,7% ten opzichte van 2007

15 december 2009

Steeds meer spelers in de woonbranche eisen een deel van een krimpende markt op. De Nederlandse consument is bovendien nauwelijks bereid om substantieel te investeren in het eigen interieur.

In het tweede kwartaal van 2008 daalde de omzet in de woonbranche met 4,7 % ten opzichte van dezelfde periode in 2007. Verder blijkt uit het jongste kwartaalbericht van de CBW dat de omzet in de woonbranche in de eerste zes maanden van 2008 met 2,5% is gedaald ten opzichte van de eerste jaarhelft van 2007. De daling wordt volgens de vereniging vooral veroorzaakt door het historisch lage consumentenvertrouwen en de heersende `economische onzekerheid`.

Naast het mindere economische tij komen er ook steeds meer aanbieders op de markt. De laatste jaren worden de lege plekken op de woonboulevards steeds vaker opgevuld met slaapspeciaalzaken. Ook meent de CBW dat consumenten duurdere aankopen uitstellen onder invloed van de huidige ongunstige economische ontwikkelingen. De consument koopt momenteel vooral kleine goedkope producten voor in huis, zoals kleinmeubelen en vloerkleedjes en stelt grote aankopen uit.

Bron: MKBnet