De ijsberg

DE COLUMN VAN WEEK 37 DOOR ANNEKE NIJBOER EN GEORGE OOMEN

09 september 2008

Als ondernemer steek je in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt en vergrijzing, veel energie en tijd (en dus geld) in het aannemen van nieuwe medewerkers. Heb je ze eenmaal aangenomen, dan wordt het tijd om op je lauweren te gaan rusten, want je bezetting is aangevuld. Althans dat denken veel ondernemers, maar eigenlijk begint het spel dan pas.

Want de motivatie van medewerkers die bij je in dienst zijn, laten zich niet zo sterk meer leiden door prachtige arbeidsvoorwaarden en idem dito de veel te dure leasebak. Je zult namelijk zien dat de zachte factoren met de harde gevolgen voor veel medewerkers de ultieme motivator is. Het gaat dan om trots, plezier en vertrouwen (rechtvaardigheid en eerlijkheid).

Het is net als de zwaartekracht: je kunt het niet zien, meten, ruiken of aanraken maar je merkt pas, als je probeert te springen, hoe sterk het is. Toch is het verrassend dat veel ondernemers deze factor onderschatten. In feite gaat het om het onzichtbare deel van de ijsberg van wat er onder je medewerkers leeft.

Weet je dat te meten, dan kun je er op anticiperen!

Economen zijn het inmiddels met elkaar eens geworden: bedrijven waar er een sfeer is van vertrouwen, trots en plezier, presteren financieel gewoon stukken beter.

Wij merken in de praktijk dat organisaties te weinig in de gaten hebben wat er werkelijk speelt en plotseling verrast worden door allerlei vervelende incidentjes die op het eerste gezicht los van elkaar staan. Maar meestal loopt door al die losse incidentjes een rode draad.

Een investering van een overzichtelijk werkbelevingsonderzoek onder je werknemers in tijd en kosten, hoeft daarom geen overbodige luxe te zijn.

Er zijn veel vormen van werkbelevingsonderzoeken op de markt verkrijgbaar maar slechts met een handvol van zulke producten kun je daadwerkelijk wat mee. 

Een goed werkbelevingsonderzoek brengt de verborgen verleiders of juist afstoters van medewerkers in kaart, waarom de mensen juist wel of niet in jouw bedrijf (willen) werken. Op die zachte factoren bepalen zij immers: “ik heb het hier zo naar mijn zin” of “ik blijf zitten, maar op mijn steun hoeven ze niet meer te rekenen”.

Dus zorg ervoor dat je geen averij oploopt door de niet zichtbare onderkant van de ijsberg!

Bekijk het profiel van Anneke Nijboer en George Oomenin ons ondernemersnetwerk; 

Wil je ook voor de MKB Servicedesk schrijven?

Stuur een e-mail naar redactie@mkbservicedesk.nl