Half werk is geen werk: wie A zegt kan maar beter ook B zeggen

DE COLUMN VAN WEEK 39 DOOR FLORIS VLASVELD

22 september 2008

Het kenmerk van een ondernemer is dat het iemand is met daadkracht, visie en het lef om die visie ook uit te voeren, daar waar anderen dat niet doen. Als het aankomt op het internet zien we echter twee soorten ondernemers. De ene groep bestaat uit ‘echte’ internetondernemers. Zo heten ze ook. Het zijn mensen voor wie het internet de kern vormt van hun dienstverlening. De andere groep zijn de ‘traditionele’ ondernemers. Die laatste groep wil wel van het internet gebruikmaken, maar durft eigenlijk niet echt in het diepe te springen.

Natuurlijk, elke zichzelf respecterende ondernemer maakt inmiddels gebruik van een website en heeft hiermee een extra communicatiekanaal met (potentiële) klanten. Ook speelt internet tegenwoordig een onmisbare rol in het stroomlijnen van interne zaken, bijvoorbeeld door webmail en gedeelde kalenders. Een volgende stap is e-commerce, het verkopen via internet. Het inrichten van een webwinkel lukt vaak nog wel. Maar dan…

Het is eerder regel dan uitzondering dat een ondernemer tegen problemen aanloopt bij het opzetten van e-commerce activiteiten. De belangrijkste oorzaak: verouderde bedrijfsprocessen. Als consument herkent u ze: trage levering van goederen, een onprofessionele afhandeling van geretourneerde producten en onvolledige klantdossiers. Het resultaat: een onprofessionele indruk bij de klant en dus lopen op termijn de winstgevendheid en de concurrentiepositie van het bedrijf gevaar. 

Het is voor MKB’ers dus echt zaak tijd en geld te steken in het opnieuw ontwerpen, opzetten en stroomlijnen van verouderde bedrijfsprocessen. Dat is absoluut een voorwaarde voor het effectief functioneren van professionele internetactiviteiten.

Zo kan een integratie van uw eigen bedrijfsprocessen met die van leveranciers en klanten tot een enorme efficiëntieslag leiden. Maar ook intern kan het tot flinke verbeteringen leiden. E-business is hierbij het toverwoord. Het is de verzamelterm voor allerlei slimme toepassingen waar u als ondernemer van kan profiteren.

E-business omvat vrijwel alle zakelijke mogelijkheden van internet en kent naast e-commerce ook toepassingen als e-procurement (elektronisch inkopen), e-facturatie, e-marketing, e-collaboration (digitaal samenwerken met klanten, leveranciers en partners), e-HRM (toepassingen rondom personeel en organisatie), e-CRM (relatiebeheer), e-support (klant ondersteuning) en e-learning.

Het voorbeeld van Amazon kennen we natuurlijk allemaal. Ook gewoon als MKB-ondernemer begonnen. Een mooi voorbeeld dichterbij is Computype. Na twintig jaar lang typecursussen op scholen te hebben verzorgd, biedt het drie man sterke bedrijf de cursussen nu enkel en alleen aan via internet. Maar dat betekende meer dan enkel het aanbieden van de cursus via het web. Door vrijwel alle bedrijfsprocessen, inclusief de cursusinhoud zelf, met behulp van e-business te stroomlijnen, is het klantenbestand jaarlijks met honderden klanten gegroeid. En, een groot voordeel, er hoefde geen extra personeel te worden aangenomen om deze groei het hoofd te kunnen bieden. Het bedrijf is daarin zo succesvol dat het product afgelopen zomer zelfs in Duitsland en Engeland op de markt is gebracht, ook daar weer volledig via internet.

Dus ondernemer, e-commerce zonder e-business is half werk. En daar is nog nooit een ondernemer succesvol mee geworden!

Auteur: Floris Vlasveld, Eyos BV. Bekijk het profiel van Floris in ons ondernemersnetwerk 

Wil je ook voor de MKB Servicedesk schrijven?

Stuur een e-mail naar redactie@mkbservicedesk.nl