Een webshop beginnen: zo pak je het aan

11 tips voor een webshop beginnen

Hoe start ik een webwinkel

Whitepaper: Hoe start ik een webshop?

Een eigen webshop beginnen: daar dromen veel mensen van. Op zich is een webshop beginnen niet heel ingewikkeld. Maar er een succes van maken is een heel ander verhaal. Hoe pak je het aan?

Een webwinkel is niets nieuws meer. Volgens het CBS zijn er zo’n 81 duizend webshops in Nederland. Een groot deel van die webshops verkoopt kleding en non-food-items. Aan de ene kant zijn er veel online winkels bijgekomen, vooral in coronatijd, maar aan de andere kant zijn er ook webshops die ermee stoppen vanwege tegenvallende resultaten.  

Een webshop beginnen: hoe?

Wil je een webshop beginnen, dan moet je de concurrentie aangaan met duizenden andere webwinkels. Je moet dus een goed plan hebben. Bovendien is de wet- en regelgeving voor online ondernemen niet vrijblijvend. Je zult met heel wat dingen rekening moeten houden om jouw online winkel te laten voldoen aan de eisen die gesteld worden. En hoe ga je zorgen dat mensen jouw webshop bereiken en uiteindelijk jouw product willen kopen? We nemen je mee in het proces: hoe begin ik een webshop? Hier alvast de tips webshop beginnen uit dit artikel:

  • Tip 1: schrijf je in bij de KVK

  • Tip 2: maak een ondernemingsplan

  • Tip 3: kies de beste naam!

  • Tip 4: bepaal welke producten je verkoopt

  • Tip 5: kies de juiste opzet

  • Tip 6: let op de juiste belastingen

  • Tip 7: bereken de kosten en belastingen

  • Tip 8: maak de juiste keuzes op het gebied van techniek

  • Tip 9: regel goede klantenservice in

  • Tip 10: kies een passend logistiek proces

  • Tip 11: hou je aan de wet- en regelgeving

Webshop beginnen: inschrijven bij de KVK

Veel ondernemingen zijn ooit begonnen als hobby. Je brandt in de garage koffie voor vrienden en familie. Je verkoopt deze koffie vanuit de garage. Iedereen is zo enthousiast en jij hebt er zoveel plezier in, dat je besluit de koffie ook aan anderen te verkopen. Een onderneming is geboren. Volgens de KVK ben je ondernemer als:

  • Je goederen of diensten levert

  • Je geld verdient aan deze goederen of diensten (je hebt minimaal de kosten eruit) 

  • Je met andere bedrijven concurreert (je doelgroep is groter dan vrienden en familie)

Zo kan het ook lopen als je online producten verkoopt: het begint klein, maar het krijgt al gauw een zakelijk karakter. In dat geval heb je een KVK-nummer nodig.

Misschien ga je je producten verkopen via een platform als Marktplaats of eBay. Als deze verkoop een zakelijk karakter heeft (voldoet aan bovenstaande criteria), dan zul je in het bezit moeten zijn van een KVK-inschrijving om legaal te kunnen verkopen. Wil je een webshop beginnen, dan is een KVK-inschrijving dus noodzakelijk.

Webshop beginnen vanuit loondienst

Het gebeurt ook vaak dat een onderneming niet in één keer voldoende opbrengt om ervan te kunnen leven. Veel ondernemingen, ook webshops, worden dan ook vanuit loondienst opgestart. Je werkt parttime bij een baas en besteedt de rest van de tijd aan je webshop. Het heeft voordelen om het zo aan te pakken, want op die manier heb je langer financiële zekerheid en is de financiële druk niet al te hoog. Daarnaast starten ook veel ondernemers een bedrijf vanuit de bijstand met hulp van de gemeente.

Webshop beginnen: ondernemingsplan

Vanuit welke situatie je ook een webshop wilt beginnen, het is altijd goed om ervoor te gaan zitten om een ondernemingsplan op te stellen (businessplan). Dit plan helpt je goed in te schatten of jouw onderneming kans van slagen heeft. Zoals gezegd: er komen veel webshops bij, maar er vallen er ook genoeg af.

Bedenk dat een ondernemingsplan essentieel is als je financiële steun wilt vragen van bijvoorbeeld een bank of van investeerders. Een geldverstrekker wil weten wat jouw plan precies is, hoe je het denkt te bereiken en wat de kansen zijn dat dit gaat lukken.

In het ondernemingsplan laat je zien welke doelen je stelt, die je als het goed is ook SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) formuleert. Anders gezegd: je stelt realistische doelen op basis van goed gefundeerd onderzoek. Handig voor jezelf om te evalueren hoe het gaat, maar ook belangrijk voor andere partijen.

Marketingplan

Een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan is het marketingplan. Zeker als je een online winkel begint, is dit belangrijk. Met een marketingplan breng je onder andere in kaart:

  • Wie je doelgroep is

  • Wie je concurrenten zijn

  • Wat je strategie is

  • Welke marketinginstrumenten je hebt

Een SWOT-analyse maakt ook onderdeel uit van het marketingplan. Met deze analyse kijk je naar je eigen sterke maar ook zwakke punten, welke kansen er liggen voor je nieuwe bedrijf en welke bedreigingen er op de loer liggen.

Visie

Ga ervoor zitten om jouw bedrijfsvisie te formuleren. Waar staat je bedrijf voor? Wat is het doel? En hoe onderscheid jij jezelf van anderen? Als je duidelijk voor ogen hebt wat je doel is, zal het makkelijker zijn om alles hier omheen in te richten.

Duurzame webshop beginnen

Denk ook na over wat je doet om bij te dragen aan duurzaamheid. Zeker als je nu een webshop wilt beginnen, is het goed om direct een duurzaam business model op te stellen. Denk daarbij aan:

Duurzaamheid is niet alleen belangrijk omdat de overheid een duurzame bedrijfsvoering stimuleert, maar ook omdat steeds meer consumenten voor duurzame leveranciers kiezen.

Webshop overnemen

Een beetje voor gevorderden, maar een interessante optie: een webshop overnemen in plaats van from scratch een webshop beginnen. Het kan vooral interessant zijn om een webshop over te nemen die niet erg winstgevend is. De prijs is dan lager. Natuurlijk moet je dan wel weten of een duidelijk idee hebben hoe je deze webshop snel winstgevend(er) gaat maken.

Webshop beginnen: de naam

Niet onbelangrijk: welke naam kies je? De naam van je bedrijf en webshop bepaalt een groot deel van de uitstraling. Natuurlijk is het ook verstandig om direct te checken of je bedrijfsnaam ook beschikbaar is in het Handelsregister en of je aan een domein kunt komen met die naam. De naam van je webshop moet makkelijk te onthouden zijn en uitstralen wat jij in gedachten hebt met jouw product.

Een voorbeeld: heb je een product dat in de markt gezet wordt als een prijsvechter? Dan is een webshop met voordeel… of goedkoop in de naam misschien een optie. Heb jij meer high-end producten? Dan wil je meer een naam die exclusiviteit en luxe uitstraalt. Neem de tijd om de uitstraling van de naam uit te testen om anderen, zodat je zeker weet dat je hiermee het beoogde doel bereikt.

Webshop beginnen: de producten

Een belangrijke vraag bij het beginnen van een webshop is natuurlijk: wat wil je verkopen? Het kan zijn dat je iets verkoopt dat je zelf maakt, zoals in het eerdergenoemde voorbeeld van iemand die zelf koffie brandt en verkoopt. Maar dan is het de vraag: wat ga je verder aanbieden? Ga je één soort koffie verkopen? Of meerdere? En ga je alleen bonen verkopen, of ook gemalen koffie? Wil je ook andere producten aanbieden, zoals bonenmalers, koffiemachines of accessoires? Het is logisch dat elk product om een andere aanpak vraagt.

Inkopen

Bij elk product komt ook de vraag: hoe ga je het (of de elementen waaruit het bestaat) inkopen? Moet je contracten afsluiten met leveranciers? Misschien heb je al een product, maar zul je je inkoopproces moeten aanpassen nu je gaat opschalen. Slim inkopen kan de marge op je product vergroten, wat natuurlijk altijd goed is.

Prijs

Kijk ook alvast naar de prijs die je minstens moet vragen voor je product. Neem hiervoor alle kosten mee: van inkoop tot kosten voor het productieproces, van manuren tot logistiek, van kosten voor je webshop tot huur van een bedrijfspand. Vaak duurt het even voordat een webshop winstgevend is, omdat de marge pas bij grote aantallen groot genoeg is om de kosten te dekken. Bereken alvast wanneer je dat break-even-punt bereikt. Dit is ook belangrijk voor eventuele investeerders, of gewoon om te weten hoeveel eigen kapitaal je nodig hebt.

Webshop beginnen: welke opzet kies je?

Als je een online winkel begint, moet je bepalen welke opzet je kiest voor je webshop. Je hebt namelijk een flink aantal opties. Om er een paar te noemen:

Webshop beginnen met eigen voorraad

Om het koffie-voorbeeld er weer bij te pakken: je kunt een voorraad koffie aanleggen en die voorraad aanbieden in je webshop. Je maakt een foto van elk product en zet ze keurig in je webshop. Je probeert in te schatten hoeveel voorraad je nodig hebt en verkoopt nee als de voorraad op is. Als iemand een bestelling plaatst, verzamel je de bestelling en stuur je deze zelf op.

Het voordeel van deze optie is dat je alles in eigen beheer hebt. Het nadeel is dat dit alleen mogelijk is zolang je een kleinschalige webshop hebt. Je moet alles zelf regelen, van inkoop tot verzenden en retouren, wat betekent dat je al snel een dagtaak hebt aan je webshop. En het is dan maar de vraag of het voldoende oplevert.

Veel webshops zijn heel succesvol met de ‘eigen voorraad’-methode en zijn zo snel uitgegroeid van doosjes inpakken in de garage naar een grote loods waar meerdere werknemers tot ‘s avonds laat orders aan het picken zijn. 

Dropshipping: webwinkel beginnen zonder voorraad

Een andere populaire methode is dropshipping. Waar het op neer komt: je hebt een webshop waarin je allerlei producten aanbiedt, maar als iemand een bestelling plaatst, levert een andere partij het product rechtstreeks aan de klant. Anders gezegd: het is een webshop beginnen zonder voorraad. Dropshipping klinkt erg makkelijk, maar je moet wel rekening houden met dingen als:

  • Klantenservice / retourproces is lastiger

  • Je bent afhankelijk van de betrouwbaarheid van je leverancier

  • Btw-regels bij internationale leveranciers

De praktijk wijst uit dat niet ieder product zich leent voor dropshipping, vooral omdat je zit met levertijden en retouren. Onderzoek dus eerst of dit voor jouw product een optie is.

Online platformen

Marketplaces zoals Marktplaats, Bol.com, Amazon of eBay zijn nog steeds in opkomst. Bij een marketplace is het zo dat het aanbod afkomstig is van derde partijen. Als je jouw producten dus aanbiedt op een online platform, lift je mee op de bezoekersaantallen die zulke online platformen trekken. Het is namelijk een uitdaging om met een nieuwe webshop in contact te komen met je potentiële klanten.

Je kunt ook gebruikmaken van social media platformen om spullen te verkopen, zoals Facebook Shops en Instagram Shopping. Via deze social media kun je producten verkopen aan personen die ook verbonden zijn met deze sociale kanalen.

Online platformen zijn dus een mooie vergroting van je klantenkring. Ook krijg je via deze kanalen meer naamsbekendheid. Bij online platformen moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat je zelf de klantenservice voor je rekening neemt.

Webshop beginnen: belastingen & kosten

Als je een webshop begint krijg je te maken met belasting over de omzet (btw) en over de winst.

Btw

Na je inschrijving bij de KVK krijg je van de Belastingdienst te horen of je ondernemer voor de btw bent en hoe vaak je btw-aangifte moet doen. In Nederland is het standaardtarief 21%, maar het kan ook zijn dat je te maken krijgt met het laagtarief van 9%. Check dus goed welk btw-tarief bij jouw producten hoort.

Kleineondernemersregeling

Je kunt aangeven dat je gebruik wilt maken van de kleineondernemersregeling (KOR). Deze regeling is optioneel voor ondernemers met een omzet van minder dan € 20.000 per jaar. Als je gebruikmaakt van de KOR, hoef je geen btw af te dragen en heb je een stuk minder administratie. Dat kan een voordeel zijn. Daar staat tegenover dat je ook geen btw mag terugvragen op bijvoorbeeld je inkoop. Dus bij een lage omzet is de KOR niet automatisch de beste optie. Overleg met je boekhouder wat voor jou een handige keus is.

Inkomsten- of vennootschapsbelasting

Naast de btw-aangifte zul je als onderneming ook aangifte moeten doen over de winst. Afhankelijk van de rechtsvorm die je gekozen hebt, krijg je te maken met de aangifte inkomstenbelasting (bijvoorbeeld een eenmanszaak)  of vennootschapsbelasting (bijvoorbeeld een bv). Deze aangifte moet je over het algemeen jaarlijks doen.

De kosten

Niet onbelangrijk als je een eigen webwinkel wilt beginnen: de kosten. Wat het kost om een webshop te beginnen, is afhankelijk van de eisen die je stelt en van hoe handig je zelf bent. Maar een paar dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Domeinnaam kopen

  • Hostingkosten

  • Abonnement voor e-commerce software

  • Technische ontwikkeling van de webshop

  • Inkoop van je product

  • Logistiek

  • Verpakkingsmateriaal

  • Reclamekosten (online, zoals Google Ads en offline, zoals flyers en visitekaartjes)

Webshop beginnen: techniek

Tot nu toe hebben we het vooral gehad over zaken waar je bij stil moet staan als je een webwinkel begint. Laten we het nu praktisch maken. Je weet welke producten je gaat aanbieden, wie je doelgroep is, wat je marktsegment is (bv prijsvechter of high-end) en je weet hoe je het belastingtechnisch gaat aanpakken. Dan kun je aan de slag.

Webshop bouwen

De webshop zelf is een cruciaal onderdeel van je onderneming. Een eerste vraag is dan ook: ga je zelf een webshop bouwen of vraag je hiervoor een webbouwer? Je kunt natuurlijk niet van alle markten thuis zijn, dus vaak is het handig hier iemand voor te vragen.

Het is altijd goed je af te vragen hoe je je tijd en energie het beste kunt gebruiken. Misschien lukt het je om zelf een webshop te bouwen via Wordpress of een ander platform, maar waarschijnlijk doet een specialist het sneller en beter. En de tijd die je hieraan kwijt zou zijn, kun je waarschijnlijk ook nuttig gebruiken voor het opzetten van je onderneming.

Software & functionaliteiten

Er zijn veel soorten webshop software beschikbaar. Laat je goed adviseren over de software die voor jouw doelstellingen en producten het meest geschikt is. Het is vaak het handigst om, voordat je met de webshop begint, voor jezelf op een rij te zetten:

  • Welke functionaliteiten heb ik nodig?

  • Welke koppelingen wil ik kunnen maken (e-mailmarketing, logistiek, betaalsystemen etc.)

  • Welke opties zouden handig zijn?

  • Welke webshops vind ik fijn?

Als het goed is, leveren de antwoorden op die vragen je heel wat informatie om een geschikte software te kiezen waarmee je een webshop kunt beginnen. Leg je lijst met noodzakelijke functionaliteiten langs de kenmerken van een software en kies uiteindelijk (of vraag een demonstratie van) een software die voor jouw producten de meeste gewenste features heeft.

Vergeet niet te checken wat de ervaringen zijn met de stabiliteit van de software in kwestie. Het mooist is als de software al een een groot deel van je wensen kan inwilligen. Softwareontwikkelaars hebben bepaalde pakketten speciaal gemaakt voor specifieke soorten webshops en daarin de noodzakelijke functionaliteiten ingebouwd. Je webshop beginnen is dan veel makkelijker!

Vormgeving

Nu je webshop nog in de kinderschoenen staat, is het goed om de tijd te nemen voor de juiste vormgeving van je online winkel. Als het goed is heb je bepaald in welk segment je producten thuishoren. Dat heeft invloed op de stijl: exclusiviteit tegenover bijvoorbeeld voordeel. Maar ook product zelf beïnvloeden de vormgeving. Een webshop beginnen in diervoer is heel iets anders dan een webwinkel voor horlogebandjes. Dat is terug te zien in de kleuren en stijl. Denk na over dingen als:

  • Kleurenpalet

  • Lettertypes

  • Logo

  • Opmaak van de pagina’s

Ook hier: laat je informeren door een specialist op dit gebied en vraag meerdere designs op, zodat je uiteindelijk een stijl kunt kiezen die het best bij jouw online webwinkel past.

Productfoto’s

Een winkelier besteedt veel aandacht aan zijn etalage en de manier waarop hij de producten presenteert. Dat moet ook als je een webshop begint goed op orde zijn. Je bezoeker kan het product niet zelf bekijken, dus de foto’s (of eventueel video’s) moeten voldoende informatie geven om hem of haar te overtuigen iets te kopen.

Misschien hebben andere webshops productfoto’s van jouw product. Dan lijkt het misschien een goed idee om die foto’s op jouw website te gebruiken. Maar pas op dat je het auteursrecht van iemand niet schendt. Zorg altijd dat je toestemming hebt als je iemands foto’s gebruikt. Of maak zelf goede foto’s.

Betaalmethoden

Het is belangrijk dat het betaalproces makkelijk verloopt en dat je nagaat welke betaalmethode het best is voor jouw doelgroep. Anders loop je veel inkomsten mis. Denk aan betaalmethoden zoals:

  • iDeal

  • Creditcard

  • PayPal

  • Achteraf betalen (zoals bijvoorbeeld Klarna)

Vervolgens kun je een partij kiezen die deze methoden aanbiedt. Overigens is het verplicht een optie voor achteraf betalen aan te bieden.

Webshop beginnen: marketing

Als je webshop klaar is wil je natuurlijk zo snel mogelijk klanten in je webshop ontvangen. Er zijn meerdere kanalen die je kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Een paar opties.

Google Ads

Een van de eenvoudigste manieren om direct na het beginnen van een webshop mensen op je website te krijgen, is door gebruik te maken van Google Ads en Google Shopping. Je betaalt Google om op bepaalde zoektermen bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen met een advertentie. Als je advertenties goed inregelt, kun je redelijk makkelijk bezoekers naar je webshop leiden. 

Maar let op: je betaalt een bepaald bedrag per click, dus bereken goed of dit voor jou uit kan. Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat alles in je webshop zo ingeregeld is dat iemand ook echt een aankoop kan doen. Gelukkig kun je bij het instellen van Google Ads ook een budget instellen, zodat je niet meer kwijt bent dan je wilt.

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimisation. Je kunt als website ook gevonden worden in Google zonder dat je ervoor betaalt. Het kost alleen meer tijd om als website bovenaan te komen in Google. En je moet zorgen voor goede content die geoptimaliseerd is voor Google.

Veel webshops schrijven bijvoorbeeld blogs over onderwerpen die te maken hebben met hun producten. Verder verzorgen ze informatie over merken en categorieën door middel van teksten en video’s. Bij een webshop beginnen hoort een SEO-strategie voor de lange termijn. Dat is een goede investering.

Sociale media

Zoals eerder gezegd: je kunt een webshop beginnen zonder website. Sommigen verkopen alleen via social media. Andere bedrijven gebruiken social media als verlengstuk van hun webshop. Ze posten acties en interessante nieuwtjes op hun socials, zodat ze contact houden met hun doelgroep.

E-mailmarketing

Als je net begint met je online winkel heb je waarschijnlijk nog geen klantenbestand. Toch is het handig om na te denken over e-mailmarketing en om e-mailadressen te verzamelen. Je kunt dit doen door in de webshop aandacht te vragen voor de nieuwsbrief (eventueel korting te geven bij een inschrijving) en door bij een aankoop ook een aanmelding op de nieuwsbrief aan te bieden. Natuurlijk moet je dit wel op een manier doen die toegestaan is (zie het stuk over de AVG). Via e-mailmarketing kun je je klantenbestand laten groeien en op de hoogte houden van aanbiedingen en nieuwe producten. 

Webshop beginnen: klantenservice

Een webshop beginnen betekent ook nadenken over klantenservice. Klanten moeten je kunnen bereiken als ze vragen of klachten hebben. Hoe regel je dat? Doe je het zelf of vraag je daar iemand anders voor? Natuurlijk zal een webshop die net begonnen is niet 24/7 bereikbaar kunnen zijn. Maar schep wel duidelijkheid over de bereikbaarheid van de klantenservice, zodat je doelgroep weet wat ze kunnen verwachten.

Recensies & keurmerken

Als je online iets koopt, wil je zeker weten dat de partij waarmee je zakendoet betrouwbaar is. Je wilt ook weten of het product dat je gaat kopen goed is. Om die reden zorgen veel webshops voor de nodige keurmerken, die je alleen krijgt als je aan bepaalde criteria voldoet. Een paar bekende:

  • Thuiswinkel Waarborg

  • Webshop Keurmerk

  • Webwinkelkeur

  • Trusted Shops

  • Qshops Keurmerk

Ze vragen ook om recensies en reviews, zodat potentiële klanten een beeld krijgen van de ervaringen met het bedrijf en de producten.

Webshop beginnen: logistiek

Voor een goede klantenservice ben je afhankelijk van een soepele en betrouwbare logistiek. Bij een webshop beginnen kun je misschien niet dagelijks bestellingen versturen, maar bijvoorbeeld om de dag. Laat weten wat je klanten kunnen verwachten: vandaag voor 18:00 uur besteld, is morgen in huis. Of elke maandag, woensdag en vrijdag versturen wij bestellingen.

Om de logistiek soepel te laten verlopen, heb je voldoende voorraad nodig. Het zou jammer zijn als je nee moet verkopen omdat je product niet meer op de plank ligt.

Om het inpakken makkelijker te maken, kun je een koppeling maken in je webshop met een verzendplatform. Hiermee krijg je bij een bestelling automatisch een label waarmee je het pakket kunt versturen.

Vanuit huis

Veel webshops beginnen vanuit huis. Dat kan een goede optie zijn. Je pakt de orders in en brengt ze aan het eind van de dag naar de vervoerder. Of je maakt een afspraak dat de vervoerder elke dag bij je langsrijdt om de pakketjes op te halen.

Probeer onderscheidend te zijn in de manier waarop je een bestelling inpakt. In de startfase van een webshop, als alles nog kleinschalig is, kun je een klein, handgeschreven bedankje toevoegen aan de bestelling om het contact wat persoonlijker te maken. Naarmate je webshop groeit, zal het aantrekkelijker worden om het anders aan te pakken. Maar dan blijft een onderscheidende aanpak nog steeds de beste optie.

E-fulfillment

Als je verder groeit kun je logistiek proces ergens anders onderbrengen, bijvoorbeeld via e-fulfillment. Natuurlijk kost het geld om een andere partij je bestellingen te laten afhandelen, maar bij een groter aantal bestellingen per dag kan het een interessante optie zijn. E-fulfillment neemt veel werk uit handen (van verzending tot het verwerken van retouren) en vaak profiteer je van lagere verzendtarieven.

Via een marketplace

Zoals gezegd kun je je product aanbieden via een marketplace zoals Amazon. Daarmee vergroot je je doelgroep, maar je kunt soms ook de fulfillment regelen via zo’n partij. Je zult dan een voorraad van jouw producten in het logistieke centrum moeten onderbrengen.

Webshop beginnen: wet- & regelgeving

Bij een webshop beginnen krijg je te maken met wettelijke regelgeving voor webshops. Een paar dingen om zeker rekening mee te houden:

AVG

Als je persoonsgegevens verwerkt, krijg je te maken met privacywetgeving. Zorg dat je vanaf het begin van je webshop rekening houdt met de privacywet AVG.

Retourbeleid

Bij online aankopen heb je altijd 14 dagen bedenktijd. Iemand mag afzien van zijn aankoop, zelfs zonder opgaaf van reden. Een webshop beginnen houdt dus ook in dat je een beleid voor retouren moet opstellen. Zorg voor duidelijke voorwaarden en termijnen, zodat je klant weet waar hij aan toe is.

Retouren kosten doorgaans veel tijd en geld. Het is daarom goed om vanaf het begin de kans zo klein mogelijk te maken dat een klant een product terugstuurt. Je kunt dit doen door goed te informeren. Mocht iemand toch afzien van de aankoop, dan wil je het retourproces zo makkelijk mogelijk maken.

Algemene voorwaarden

In de algemene voorwaarden leg je vast welke regels gelden bij een overeenkomst. Hiermee schep je duidelijkheid naar je klant toe over: 

  • Betaling

  • Retouren

  • Verzendkosten

  • Aansprakelijkheid

Stel deze voorwaarden op voordat je de webshop begint. Je kunt een op internet voorbeelden vinden die je kunt aanpassen aan jouw webshop. Laat de algemene voorwaarden altijd checken door een jurist. 

Productaansprakelijkheid

Als je product schade toebrengt aan een klant of het eigendom van je klant, kun jij daar als producent of verkoper aansprakelijk voor worden gesteld. Bijvoorbeeld: je verkoopt een lamp waarvan de voeding doorbrandt en schade veroorzaakt. Zorg dat je ingedekt bent tegen dit soort ongelukjes en voorkom schade door aansprakelijkheid.

Regels leveren aan buitenland

In Nederland gelden bepaalde regels om een webshop te beginnen. Maar die regels zijn niet overal hetzelfde. Als je levert aan het buitenland, ga er dan niet zomaar vanuit dat alles hetzelfde blijft. Hoe zit het bijvoorbeeld met de btw-regels buiten de EU? Voorkom boetes en zorg dat je op de hoogte bent van de regelgeving.

Oplichters

In een winkel heb je winkeldieven. In een online winkel kun je te maken krijgen met internetcriminelen. Jouw webshop kan daar slachtoffer van worden, maar ook jouw klanten. Natuurlijk wil je voorkomen dat jouw klanten het slachtoffer worden van een hack, dat hun identiteit gestolen wordt of dat ze geld verliezen. Bescherm je klantgegevens dus goed en zorg ervoor dat je website goed beveiligd is. En natuurlijk kun je een cyberverzekering afsluiten om je te beschermen tegen de gevolgen van cybercriminaliteit.

Tips webshop beginnen

Wil je aan de slag? Pas dan de tips webshop beginnen uit dit artikel toe. Een webshop beginnen is niet moeilijk, maar het is wel belangrijk dat je goed over de verschillende opties nadenkt voordat je begint. Als je er een succes van maken wilt maken, heb je meer nodig dan alleen een product en een website. Maak serieus werk van je webshop, dan kun jij een webwinkel beginnen waar je nog jaren plezier van zult hebben.

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.