Een beetje dom die ondernemer

DE COLUMN VAN WEEK 41 DOOR ANONIEME ONDERNEMER

02 oktober 2008

We kregen een leuke column binnen over een onderwerp waar ondernemers niet makkelijk over praten. Faillissement. De moeite van het plaatsen waard!

Doelen stellen en realiseren, netwerken, investeren, klanten werven. Zaken die nodig zijn voor een succesvolle ondernemer. Iedereen wil met je praten, zaken met je doen en meevaren op jouw succes. Want stel dat jij er een graantje van mee kan pikken? “Kom snel langs”, “Wat kunnen we voor elkaar betekenen?” Ondernemen is fantastisch. Je bent niet bang, zeker niet als alles lukt. Mensen kijken tegen je op en worden graag met jou gezien.

Maar wat als je een verkeerde beslissing neemt? Wat als alles in elkaar stort? Dit is mij als ondernemer overkomen. Laat ik het anders zeggen, dit gebeurt. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik geen verkeerd mens ben, hooguit ‘een beetje dom’. Want met al dat succes waan je je onschendbaar en verwacht je dat het allemaal goed komt. Totdat iemand besluit dat het te lang duurt voordat je zijn rekening betaalt. Wij denken dat wij ondernemers slachtoffer zijn met een openstaande rekening waarmee je keer op keer geconfronteerd wordt. Alleen jij weet dat je alles op alles zet om die rekening toch te betalen.

Maar goed, geld groeit nog steeds niet aan een boom. En de crediteur vindt zichzelf slachtoffer, want het vertrouwen is weg. Dan is er maar één uitweg, de kop van jut van het ondernemerschap. Bij een gebrek aan vissen is een haring ook een vis. Vraag dus maar aan dat faillissement. Mijn bedrijf is in een faillissement gekomen. Een financiële achtbaan die niet te stoppen is. Probeer dit ook niet, het is verspilling van energie en levert niets op. Accepteren is de sleutel en handelen de oplossing. Vergeet welk label je krijgt, iedereen is boos. Je hebt een vrijbrief gecreëerd voor het geven van ongevraagde feedback. Mensen vinden het heerlijk om jou te vertellen wat je verkeerd hebt gedaan. Accepteer dit. Vertel ze dat ze gelijk hebben en jij ongelijk. Je doet mensen er een groot plezier mee. Dit geeft ze het vertrouwen dat dit hun nooit zal gebeuren.

Gelukkig zijn er ook ondernemers die je aanbieden om te helpen. Ze hebben het zelf meegemaakt en weten dat je in deze periode alle hulp kan gebruiken die wenselijk is. Sta hiervoor open en haal er iets positiefs uit. Gelukkig heb ook ik enorm veel hulp gekregen van een ondernemer. Hij heeft mij gesteund en er doorheen getrokken, ook in tijden dat hij er zelf geen zin in had. Want ik weet zeker dat hij ook wel eens heeft bedacht “Hij was een beetje dom”. Inmiddels kan ik een boek schrijven. Maar ik stel me zelf beschikbaar om  mensen te helpen die op hun beurt mijn hulp nodig hebben. Stuur een e-mail en ik kijk wat ik voor je kan doen. 

Met vriendelijke groet,

Anonieme ondernemer cq. faillissement specialist

Wil je ook voor de MKB Servicedesk schrijven?

Stuur een e-mail naar redactie@mkbservicedesk.nl