Thuiswinkel.org komt met nieuwe voorwaarden

Consumentenbond is blij met de nieuwe regels

15 december 2009

Consumenten hebben vanaf 1 januari 2009 recht op minimaal 14 dagen bedenktijd, zijn niet langer verplicht meer dan 50% aan te betalen en krijgen meer duidelijkheid over prijs en bedenktijd.

De Consumentenbond en Thuiswinkel.org hebben een akkoord hierover bereikt in de nieuwe uniforme set algemene voorwaarden voor alle 930 leden van Thuiswinkel.org, die het keurmerk Thuiswinkel Waarborg mogen voeren. Thuiswinkel.org vertegenwoordigt met haar leden bijna 80% van de online omzet.

De Consumentenbond is blij met deze nieuwe algemene voorwaarden bij online aankopen en thuiswinkelen. “Consumenten kopen steeds meer en steeds vaker via internet waardoor goede bescherming voor consumenten van groot belang is. De nieuwe algemene voorwaarden bieden goede, evenwichtige bescherming. Belangrijk is nu dat zowel consumenten als aanbieders zich bewust worden van hun rechten en plichten en daar rest ons nog een schone taak”, aldus Felix Cohen, directeur Consumentenbond. 

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De voorwaarden gelden voor alle leden van Thuiswinkel.org. Uiteraard mogen leden positief afwijken van deze voorwaarden en consumenten nog meer zekerheid en garanties bieden, zichzelf daarmee onderscheidend in de markt”.

Belang van voorwaardenAlgemene voorwaarden zijn de kleine lettertjes die gelden bij het sluiten van overeenkomsten of (online) aankopen. De bond probeert in deze voorwaarden duidelijk en concreet de rechten en plichten van ondernemers vast te stellen zodat ze niet strijdig zijn met de wet. Waar mogelijk probeert de bond ook aanvullende regelingen te treffen die ten goede komen aan consumenten die verder gaan dan wettelijke regelingen. De Consumentenbond onderhandelt met brancheorganisaties over een goede rechtspositie van consumenten, door samen met de branche tweezijdige algemene voorwaarden op te stellen en door de inrichting van geschillencommissies.

Bron: Thuiswinkel.org