Wandelende helpdesk

DE COLUMN VAN WEEK 47 DOOR ERIC VAN DIJL

19 november 2008

Vorige week werd het weer eens laat op ons interieurarchitectenbureau. Een dreigende deadline voor het ontwerp van een artsenpraktijk hield ons langer bezig dan een negen-tot-vijf type aan zou kunnen. Eenmaal bij de, op zo’n moment uitkomst biedende, snackbar aangeland, bleek dat je als vormgever altijd met je werk bezig blijft.

Want nog nasuizend van het ontwerpwerk viel me op dat de patatboer, om alleen een frikadel speciaal te maken, op 5 verschillende hoeken van zijn werkruimte moest zijn om ingrediënten te pakken. Niet echt handig!

Toen ik hem erop wees, dat hij niet goed met de organisatie van zijn werkplek omging, zei hij me dat hij soms met dezelfde uitjes ook wel eens een broodje tartaar moest maken en dat hij de tartaar naast de uitjes had staan. Op mijn vraag waarom hij dan niet twee pakjes met uitjes had staan, kon hij geen antwoord geven, maar het leek hem een goed idee.

Ik vertel u dit verhaal, niet om te koop te lopen met mijn slechte eetgewoonten, maar om aan te geven dat je een geoefend en vooral onbevangen oog nodig hebt om een goed advies te kunnen geven.

Wat ik de ondernemer tegenover me achter de toonbank vertelde is in feite niet anders dan waar ik de hele dag mee bezig was geweest voor die artsenpraktijk; advies op maat over hoe een beschikbare ruimte optimaal te gebruiken. Voor de één een opdracht van een paar duizend euro’s en voor de ander een losse opmerking die niks kost.

Het was toen, dat ik mij realiseerde dat het toch maar oneerlijk verdeeld is in de wereld. Heb je geld, dan kun je je een interieurarchitect permitteren die je adviseert en je zaak ontwerpt. Heb je geen geld, dan moet je het maar met je eigen “boerenverstand” zien te redden en krijg je niet een deskundige aan je zijde om je te helpen bij al die moeilijke beslissingen die je moet nemen als je gaat starten of verhuizen.

Waarom is het niet mogelijk om een deskundige te vragen om een klein en simpel advies te geven, zonder de kosten van een volledig ontwerp, dat er in de praktijk altijd aan gekoppeld zit? Waarom wordt deze kennis niet op een centraal punt toegankelijk gemaakt voor MKB’ers? Met vooraf te bepalen kosten en condities.

Zonder u ook nog lastig te vallen met mijn drinkgewoonten kan ik u vertellen, dat die slijter die me laatst vroeg, waarom er in zijn winkel zoveel gestolen werd, eerder had kunnen weten, dat hij zijn wijnkasten lager had moeten houden zodat zijn winkel overzichtelijker zou zijn. Hij heeft zijn winkel nu aangepast, maar het kostte hem natuurlijk een extra investering.

Te vermijden extra kosten, betere resultaten, hogere efficiëntie, niet alleen voor winkeliers, maar ook voor makelaars, boekhouders en advocaten. Dat kan, als er maar een goed toegankelijke “adviesbalie” is, waar op het juiste moment een advies op maat te krijgen is!

Auteur: Eric van Dijl, Van Dijl Architecten.