MKB-er heeft steeds meer behoefte aan advies

Top 5 meest gestelde vragen

15 december 2009

Ondanks de verruimde voorwaarden van de overheid rond borgstellingskrediet, blijken ondernemers toch moeite te hebben met het vinden van financiering. Nog meer dan voorheen hebben ondernemers namelijk vragen over het verkrijgen van financiering.

Ondernemers bereiden zich voor

De roerige economische tijden zorgen ervoor dat het al maanden drukker is op de website van de MKB Servicedesk dan vóór de kredietcrisis. Algemene vragen blijven binnenkomen, maar volgens Willem Overbosch, directeur van de MKB Servicedesk, is er een duidelijke tendens. “Uit de toename van bijna 20 procent in het aantal bezoekers op onze website en deze vragen blijkt dat MKB’ers zich informeren over de huidige financiële situatie en voorbereiden op de gevolgen hiervan op hun bedrijf. Ondernemers willen niet verrast worden en roepen op tijd om hulp of advies zodat ze zich kunnen voorbereiden op uitdagende tijden.”

De vijf meest gestelde vragen aan MKB Servicedesk waren de afgelopen maanden:

  1. Hoe kom ik aan financiering? Kom ik in aanmerking voor borgstellingskrediet (het zogeheten (het zogeheten Besluit Borgstelling MKB Kredieten BMKB)?

  2. Hoe kom ik onder mijn huurcontract uit?

  3. Mijn verhuurder verhoogt de huur met x%. Wat kan ik hiertegen doen?

  4. Vragen over aanbestedingen van de overheid

  5. Hoe ga ik om met bedrijfsbeëindiging door faillissement of verkoop van het bedrijf?

Voorlopig nog geen daling aan informatiebehoefte verwacht

Door het aanhouden van de kredietcrisis verwacht de MKB Servicedesk voorlopig geen daling in het websitebezoek of in het volume van vragen van ondernemers. De constante berichtenstroom vanuit de nieuwsmedia rond de economische ontwikkelingen en het regelmatig ingrijpen van de overheid zorgen ervoor dat de kredietcrisis en de gevolgen ervan op ondernemers een hot topic blijft.

Redactie MKB Servicedesk