Is uw bedrijf toegankelijk via mobiel internet?

DE COLUMN VAN WEEK 51 DOOR KASPER DE WIJS

15 december 2008

Onderzoek wijst uit dat de consument van vandaag de dag zijn mobiele telefoon zo goed als altijd bij zich heeft. Daar komt bij dat twee miljoen mobiele telefoonbezitters in Nederland hun telefoon al regelmatig gebruiken voor mobiel internet.

En de verwachting is dat dit gebruik in de toekomst alleen nog maar gaat stijgen,onder andere gestimuleerd door de flat-fee bundels die telecom-operators in toenemende mate aanbieden, waardoor de prijs ook steeds minder een bezwaar is. Dit alles blijkt uit een onderzoek van het platform Open Mobiel Internet (OMI) waarin zijn de grootste Nederlandse partijen in telecom- en uitgeefland zijn verenigd. En wilt u nog meer cijfers? Het aantal mobiele surfers groeide in het afgelopen  half jaar met 25 procent. en de grootste gebruikersgroep bevindt zich tussen de leeftijden 18 en 35 jaar. Google geeft in zijn laatste berichtgevingen ook aan dat steeds zoekopdrachten worden gedaan met een smartphone zoals de iPhone of een PDA.

Niet dat u als MKB-ondernemer over deze cijfers nu direct in de stress moet schieten, maar als u dit soort cijfers ziet, dan moet u wellicht toch eens gaan nadenken over mobiel internet. Want meer mobiel internet gebruik, betekent ook dat het hebben van een mobiele website, een vereenvoudigde versie van uw internetsite die ook voor mobiele apparatuur als mobiele telefoons en PDA’s snel en eenvoudig te openen is, voor uw bedrijf mogelijk steeds belangrijker wordt.

Oh nee, zult u wellicht denken. Heb ik net met veel moeite een gelikte in Google goed vindbare internetsite opgezet, moet ik dan nu ook nog aan de mobiele website ? Vraagt u zich eerst eens het volgende af:

  • Is er behoefte bij uw (potentiële) klanten om uw openingstijden, telefoonnummer en routebeschrijving te raadplegen ongeacht waar ze zijn?

  • Kunt u meerwaarde bieden aan uw (potentiële) klanten door ze direct de allerlaatste  informatie op hun mobiel te bieden? Bijvoorbeeld door een SMS te versturen bij een nieuwe aanbieding met een link naar uw mobiele website met daarop meer informatie

  • Zijn uw concurrenten al wel vindbaar via mobiel internet?

Als u één van deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, doet u er goed aan het hebben van een mobiele website eens te overwegen. Maar is dat niet het geval, dan kunt u wat mij betreft rustig ademhalen en alles voorlopig bij het oude laten. Voorlopig, dat zeg ik er wel bij, want als mobiel internet definitief doorbreekt, wilt u de boot natuurlijk niet mislopen…

Geschreven door: Kasper de Wijs

Wil je ook voor de MKB Servicedesk schrijven?

Stuur een e-mail naar redactie@mkbservicedesk.nl