'Het zijn uitzonderlijke tijden'

Willem Overbosch in Metro 2 maart 2009

02 maart 2009

Banken, de Kamer van Koophandel, MKB-Nederland en ondernemerscoaches krijgen steeds vaker bezorgde ondernemers voor het bureau en aan de lijn. Dat blijkt uit een rondgang van Metro.

“De laatste weken hebben we steeds vaker met bezorgde ondernemers te maken”, vertelt Mello Luchtenberg, verantwoordelijk voor het servicecenter van de Amsterdamse Kamer van Koophandel (KvK). “We horen bijvoorbeeld dat banken terughoudender zijn in het verstrekken van kredieten.”

Emoties voor balie KvK

Ook de Rotterdamse KvK begint de gevolgen van de economische crisis te merken. “Mensen geven aan dat er snel wat moet gebeuren, omdat ze anders mensen moeten ontslaan”, zegt Jos van der Vegt, directeur van de Rotterdamse KvK. “Het komt voor dat mensen geëmotioneerd voor de balie staan.”

Volgens van der Vegt heeft de Rotterdamse KvK, samen met de gemeente Rotterdam, meerdere instrumenten om ondernemers te helpen. Zo heeft hij een bijeenkomst geïnitieerd tussen burgemeester Ahmed Aboutaleb en 25 Rotterdamse ondernemers om te kijken wat er gezamenlijk kan worden gedaan. Eerder werd het Meldpunt Mobiliteit 010 geïnstalleerd, een telefonisch meldpunt waar werkgevers voor informatie en ondersteuning terecht kunnen.

Concrete oplossingen MKB Servicedesk

Willem Overbosch, directeur van de Servicedesk van MKB Nederland, schat dat tegenwoordig 25 tot 30 procent van de telefoongesprekken en afspraken direct met de crisis te maken heeft. “Ondernemers die hun zaak moeten sluiten, willen bijvoorbeeld weten hoe ze van hun huurcontract kunnen afkomen. Het gaat vaak om praktische vragen, waar wij concrete oplossingen voor hebben.”

Annemarie Scholtis, directeur MKB Rabobank Nederland, spreekt van een ‘uitzonderlijke tijd’. “De bedrijfsadviseurs en accountmanagers op onze banken in Nederland hebben het beslist drukker. Er worden meer overuren gemaakt.”

Het Instituut voor het Middenen Kleinbedrijf (IMK) krijgt zelfs zo veel hulpvragen van ondernemers dat het nieuw personeel moet aantrekken. De organisatie, die landelijk nu ruim twintig bedrijfscoaches en vijfenzestig bedrijfsadviseurs in dienst heeft, helpt vooral ondernemers in de bijstand of met een bijstandsverleden met het opzetten en onderhouden van een onderneming. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met gemeenten.“

Gemeenten zijn voor ondernemers vaak het laatste redmiddel”, vertelt Klaas Ooms, algemeen directeur van het IMK. Sinds december merkt hij een behoorlijke stijging van het aantal hulpvragen.“En in maart verwacht ik nog een grotere toestroom.”

Spanningsklachten

Een andere beroepsgroep die garen spint bij de crisis is de fysiotherapie.“De laatste twee maanden merken we dat er meer ondernemers zijn die spanningsklachten ervaren”, zegt Marlene Lutgert-Boomsma, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Bedrijfs- en arbeidsfysiotherapeuten. “Het is juist in deze tijden belangrijk om de boel in balans te houden.”

Bron: Metro 2 maart 2009