Geloof in je droom, vecht tot het einde

Column over durven ondernemen door Leen Zevenbergen

08 september 2017

Dromen over een eigen bedrijf is iets wat veel mensen doen. Juist in deze tijd vraagt het veel lef om stap twee te zetten en ook echt te beginnen met je eigen onderneming. Hoe doe je dat en hoe bereik je succes? Bedrijfseconoom en ondernemer Leen Zevenbergen geeft zijn idee over hoe je door vallen en opstaan leert ondernemen.

In vijf stappen een bedrijf starten

Hoe doe je dat en hoe bereik je succes? Bedrijfseconoom en ondernemer Leen Zevenbergen geeft zijn idee over hoe je door vallen en opstaan leert ondernemen

De bungy-jumper die de eerste stap zet, kan letterlijk niet meer terug. Zo begin je ook met ondernemen. Daarin zitten al twee van de vijf D’s die in het karakter van een ondernemer kenmerken: Durven en Doen. De andere drie D’s zijn: Dromen (daar begint het mee), Denken en Doorzetten.

Velen blijven steken in die eerste veilige fase van het dromen. Want tussen droom en werkelijkheid staat het denken. Een lastige fase, waarin plotseling beren op de weg verschijnen. Daar haken de dromers af en trekken ondernemers juist de stoute schoenen aan. Denken doen zij terwijl ze durvend bezig zijn. Maar succes bereiken ze alleen met doorzetten.

Droom, maar durf!

Droom erop los, maar durf ook wat! Anders kom je nergens. Als anderen jouw droom afkraken, ontstaat er weer iets nieuws. Al doende leer je ondernemen. Als de bal maar gaat rollen. En dat het allemaal niet gaat zoals je had gehoopt, daar kun je bijna donder op zeggen. Hoe goed je alles ook hebt doordacht en in een businessplan op papier zet, je kunt niet voorzien dat vergunningen veel te laat worden afgegeven, proefproducten niet aan de eisen voldoen of zelfs niet worden geleverd en ga zo maar door… er zijn wel duizend dingen die fout kunnen lopen.

Omdat het bijna een zekerheid is dat een aantal zaken ook niet goed gaat, is doorzettingsvermogen misschien wel de noodzakelijkste eigenschap die je als ondernemer moet bezitten. Geloof in je droom en vecht tot het einde! Overigens wordt dat door een heleboel deskundigen aan de zijlijn ten zeerste afgeraden. Bankiers, managers, accountants, vrienden die het beste met je voor hebben, adviseren over het algemeen allemaal dat je de risico’s moet beperken en vooral niet moet doorgaan tot het einde. Soms hebben nog gelijk ook, want altijd doorgaan kán verkeerd aflopen en uitmonden in een financieel fiasco. Het kan natuurlijk geen kwaad om je ook dat te realiseren.

Lol, succes, dan pas geld

Vrijheid en onafhankelijkheid zijn twee belangrijke begrippen voor ondernemers. En financieel gewin ook, al vind ik persoonlijk dat je de financiën vooral moet zien als een teken zijn van hoe succesvol je bent als ondernemer. Of je nou een gebouw ontwikkelt, een camping, bloemenzaak of ijzerhandel opzet, als ondernemer ga je op in je droom en het gaat in eerste instantie om de lol en het succes. Daaruit volgt financieel gewin. Dat is althans de juiste volgorde.

Eigenlijk denk ik dat ondernemen de ultieme vorm van spelen is. Mijn hele leven is doordrenkt van ondernemen. Dat gaat dag en nacht door en dat is bij veel ondernemers zo. En dus zijn wij egoïsten. Omdat het niet anders kan. Omdat wij altijd met ons bedrijf en onze droom bezig zijn en met de ambitie om die droom waar te maken. Zelf halen we energie uit dat levenslange spelen, maar het kan voor je naasten minder leuk zijn. Want die krijgen minder aandacht. De balans tussen familie en het ondernemende ‘ik’ is een voortdurende bron van zorg.

De markt is de basis

Andere punten waar elke ondernemer voortdurend aan moet denken zijn ‘de markt’ en ‘de klanten’, want die vormen de basis van zijn bestaan. Van de marktkoopman die zijn handel via zijn kraam aan de man brengt, kunnen we allemaal veel leren. Want denken vanuit de markt die je kent, geeft een enorm voordeel. Want niet het kantoor of de winkel, de brochures, de plannen of het personeelsbeleid zijn belangrijk, maar de markt. Dat is en blijft altijd het startpunt.

In feite zouden we veel kantoren moeten sluiten en de mensen die erin zitten de markt injagen. Want om succesvol te zijn, moet je denken zoals de markt en er dus – net als de marktkoopman – middenin staan. Je kunt wel vanuit de klant willen denken, maar vanuit de ‘veilige’ bedrijfsomgeving lukt dat niet.

Extern voor intern

Het is dan ook een feit dat veel organisaties de klant als een abstract begrip zien, als een verzameling profielen. Maar hoe je in vredesnaam loyaliteit van je klanten verwachten als je zo ziet en zegt dat je ze toch niet allemaal kunt kennen? Waarom gaan mensen nog naar een slager terwijl het vlees daar duurder is dan bij de supermarkt? Omdat die slager zijn klanten met een praatje en belangstelling aan ze bindt.

Ook grote bedrijven moeten daar alles aan doen. Want als het voor de leverancier niet uitmaakt wie de klant is, maakt het voor de klant niet uit wie de leverancier is. Aan dat principe kan geen CRM-systeem iets verhelpen. Klanten moeten altijd, altijd voorgaan. Extern gaat altijd voor intern, zou een gouden regel moeten zijn. Hoe moeilijk het soms ook is en al; moet je er belangrijke vergaderingen voor opzij zetten, voor een klant heb je altijd tijd. Niet morgen, maar nu!

Meer weten over Leen Zevenbergen en zijn boek 'En nu laat ik mijn baard staan'? Lees het artikel Pak je kans