Veel bezit, een hoop gedoe

Martijn Aslander over winning by sharing

04 mei 2009

We zijn zo gewend geraakt aan het bezit van zaken, dat we zijn gestopt met het denken in toegang.

Jeremy Rifkin schreef een aantal jaren terug het boek The age of  access. In dat boek beschrijft hij dat toegang tot hulpgoederen en producten belangrijker wordt dan het bezit ervan. Met geld kun je tenslotte een kaartje kopen voor bijvoorbeeld een concert van de  Rolling Stones, maar met toegang (tot bijvoorbeeld de organisator) kun  je een backstagekaart krijgen voor het concert.

Waarom bezitten we  een wasmachine, als we er ook eentje kunnen huren? We zijn zo gewend geraakt aan het  bezit van zaken, dat we zijn gestopt met het denken in toegang.  Netwerken draait om toegang, maar toegang krijg je pas als je toegang  biedt. Op LinkedIn bijvoorbeeld krijg je toegang tot iemands netwerk vanuit de gedachte dat je dan ook zelf toegang biedt tot je eigen netwerk. Wie deelt, die groeit. Winning by sharing heet dat mooi. Verder lezen? <Lees hier de complete column van Martijn Aslander>

Wie is Martijn Aslander?

Martijn Aslander (1972) houdt zich bezig met de netwerk- en informatiesamenleving. Hij weet veel over netwerken en netwerkdynamiek en over slimmer werken en slimmer leven. Hij blogt onder andere op de Geld&Werk-selectie op NRCNext.nl.