Jonge onderneemster streeft anderen voorbij in strijd om Disney

Morena van den Wittenboer wordt exclusieve distributeur van Disney Couture

15 augustus 2013

Volgende week wordt het pas officieel, maar eigenlijk kan Morena van de Wittenboer niet wachten het te vertellen: Ze wordt de enige echte distributeur van Disney's fashionmerk. En dat terwijl ze pas 20 jaar oud is.

In vijf stappen een bedrijf starten

Morena van den Wittenboer (20)

Bedrijfsnaam: Capricci

Bedrijfsvorm: eenmanszaak/webwinkel

Opgericht: mei 2007

Tweede bedrijf: Modisch Jewellery Trading, exclusieve distributeur van het merk Disney Couture.

Bedrijfsvorm:VOF

Opgericht: juni 2009

Werknemers: Morena zelf en haar vader

Werkt: zo’n 25 uur per week, naast een voltijd studie Internationaal en Europees recht

Twéé bedrijven

Alsof alleen haar eigen webwinkel nog niet genoeg is, maakt de 20-jarige Morena van den Wittenboer volgende week bekend dat ze de exclusieve distributeur wordt van het sieradenmerk Disney Couture in Nederland. “Wat een uitdaging he?!” knikt Morena genietend.

Hoe ze dat voor elkaar heeft gebokst? Ze is naar de eigenaars van het merk gestapt met de vraag of zij de distributie in Nederland op zich mocht nemen. En dat gesprek ging ze met een flinke portie bewijsmateriaal in. Ze had het merk namelijk al een tijdje in haar eigen webwinkel verkocht. “En dat sloeg in als een bom,” weet Morena. Dankzij de vele media-aandacht die ze kreeg, begonnen ook andere Nederlandse winkels het merk te ontdekken. “Ze profiteerden mee van mijn succes.” Daar heeft de slimme onderneemster dus nu een stokje voor gestoken door de exclusieve distributierechten te verwerven.

Tegenstribbelende bank

Samen met haar vader is ze druk aan de slag om Disney Couture in Nederland op te zetten. Dat begon met het opzetten van een VOF en het openen van een bankrekening. “Moeilijker dan ik dacht,” blikt Morena terug. “Toen ik twee jaar geleden een bankrekening wilde openen voor mijn eigen webwinkel Capricci was dat geen probleem, maar nu was de bank veel achterdochtiger. Ik werd scherp gescreend. Zou de bank niet teveel risico lopen? Had mijn nieuwe bedrijf wel genoeg kans van slagen? Bizar!”

Volgende week begint Morena met het benaderen van winkels. “Ik krijg nu allerlei sieraden binnen en daarna kan ik langsgaan bij winkels om mijn collectie te laten zien.” Welke winkels Morena het liefst van nieuwe items wil voorzien, daar hoeft ze niet lang over na te denken. “De meer exclusieve boetiekjes, juweliers en als het kan De Bijenkorf.”

Ondernemersgezin

Aan ambitie ontbreekt het de jonge Brabantse duidelijk niet. Het ondernemerschap is haar dan ook met de paplepel ingegoten, door haar vader en moeder. Ze gaat al jaren zo’n zes keer per jaar mee met haar moeder naar Italië, die daar modebeurzen bezoekt voor haar werk. “Nu doe ik daar ook steeds meer inkopen voor mijn eigen webwinkel.”

De webwinkel waar Morena op doelt is Capricci, een winkel in sieraden en modeaccessoires. Dat begon in mei 2007 met een kleine website met wat sieraden. Alsof alle 18-jarigen op het idee komen spullen te importeren uit Amerika, vertelt Morena doodleuk dat haar eerste artikelen niet van om de hoek kwamen. “Tja, die standaard kralenarmbanden, wat moest ik daarmee? Ik wilde iets bijzonders en daarvoor moest ik in Amerika zijn.”

Italië

Capricci werd geboren. “Een Italiaans begrip voor iets dat je heel graag wil hebben, maar eigenlijk niet nodig hebt,” vertaalt Morena vrij. En welke jonge vrouw kent dat gevoel nou niet?

Capricci loopt goed. Elke dag krijgt Morena minstens tien bestellingen binnen. En na winacties op websites neemt dat aantal flink toe. “Ik verloot soms bijvoorbeeld één gratis sieradenrekje op een website en vervolgens wordt datzelfde rekje die dag nog 26 keer besteld. Dat soort marketing werkt beter dan welke aandacht ook.” En die aandacht, die krijgt ze. Op het tabblad ‘In de media’ op haar website, verdringen de magazinetitels, krantennamen en websites elkaar. Allemaal omdat ze een plek hebben ingeruimd voor een stukje Morena. “In het begin was dat raar. Waarom wilden de media zoveel van me weten? Maar nu vind ik het juist leuk. Deze week sta ik weer met een hele pagina in Yes, een blad voor tieners. Geweldig!”

Doelgroepkennis

Morena beaamt dat haar spullen extra goed verkopen omdat ze zelf precíes weet wat jonge vrouwen leuk vinden. “Ik zit zelf in de doelgroep. Een man van een jaar of vijftig zal toch minder goed doorhebben waar hij jonge vrouwen een plezier mee doet.” Zelf draagt ze ook sieraden uit de collectie van haar eigen webwinkel. “Maar ik draag wel minder sieraden dan vóórdat ik mijn eigen winkel begon. Ik vind het toch wat raar om mezelf vol te hangen met mijn eigen spullen.”

Tijd incalculeren

Een studie, twee bedrijven… Héél veel vrije tijd heeft Morena niet. “Gelukkig begrijpen vrienden dat ik niet altijd af kan spreken. Of ik dat moeilijk vind? Het is soms vervelend, maar ik vind het geweldig om met mijn bedrijf bezig te zijn. Ook de administratieve dingen vind ik leuk om te doen. Ik houd wel van organiseren. Een nadeel? Dat ik ergens soms meer tijd mee kwijt ben dan ik denk. Bijvoorbeeld dat openen van die bankrekening. Twee uur, dat had ik niet ingecalculeerd.”

De komende tijd zal Disney Couture het grootste deel van haar tijd opslokken. Én het grootste deel van haar kantoor, want nu ze distributeur wordt, worden alle sieraden in haar eigen kantoor bezorgd.  

Meer inspirerende verhalen van ondernemers lezen?

Neem dan een kijkje in onze rubriek

< Wil jij ook graag in deze rubriek verschijnen en over je bedrijf vertellen?Neem dan contact op met de redactie>

Auteur

Lenneke Arts