Hoezo geen ambitie?

Frank Heemskerk vindt het mkb niet ambitieus genoeg

25 juni 2009

Het midden- en kleinbedrijf heeft niet genoeg ambitie. Dat zei staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken gisteren. Er moeten meer innovatieve bedrijven komen, voegde hij daaraan toe. Heemskerk ziet duidelijk veel ondernemers over het hoofd.

De uitspraken van Heemskerk – te lezen in De Financiële Telegraaf – zijn niet mals. Een meer ambitieuze houding van het mkb zou Nederland uit de crisis kunnen helpen volgens hem. "Nu zijn de bedrijven nog teveel bezig zijn met ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’."

Heeft hij gelijk? Nemen mkb’ers weinig risico? Zijn ze te weinig op het buitenland gericht? Neem Jan Jakob Lingbeek, van het bedrijf Truttig Tegeltje. Hij verkoopt zijn tegels in België en gaat het binnenkort in Engeland proberen. En wat dacht je van Thomas Geraedts, die middenin de crisis zijn eigen restaurant begon en het nu – 9 maanden later – al heeft over uitbreiding? Om het niet te hebben over de 20-jarige Morena van den Wittenboer. Ze is onlangs haar tweede bedrijf begonnen, sloot een contract met het internationale merk Disney Couture en probeert voor steeds meer winkels de distributie te verzorgen. Hoezo geen ambitie? Hoezo niet innovatief? De Nederlandse ondernemers barsten ervan!

Wat vind jij? Hebben mkb’ers te weinig ambitie? Kan een meer ambitieuze houding van mkb’ers ons uit de crisis helpen? Laat hieronder je reactie achter of mail naar redactie@mkbservicedesk.nl.