'Relatie én eigen onderneming? Moeilijk!'

De gedreven Marc Fonteijn (28) ziet zijn werk als topsport

15 augustus 2013

Een relatie hebben lijkt hem moeilijk, want ja: begrijpt zij wel dat dit bedrijf zijn passie is? Hij kan zijn werktijd niet eens in uren uitdrukken, zoveel is hij bezig met zijn werk.

Bedrijfsnaam: 31Volts

Bedrijfsvorm:VOF

Opgericht: januari 2007

Eigenaren: Marc Fonteijn en Marcel Zwiers

Aantal werknemers: 3

Werkt: 50 uur per week op kantoor. Thuis gaat het verder.

Eerste (bij)baan: Schoenenverkoper

Ondernemen is voor hem als topsport: hij leeft ervoor. Marc Fonteijn (28) oefent onder de douche zijn speeches voor conferenties en schrijft ’s nachts zijn beste ideeën op. “Inderdaad, de grens tussen thuis en werk is vaag. Maar is dat erg? Uit mijn werk haal ik voor een groot deel mijn geluk.”

Vol enthousiasme en passie praat de mede-eigenaar van 31Volts over zijn bedrijf. Het is een bureau in service design, zoals het zo mooi heet. Eh… wat? Marc: “We ontwerpen diensten. We zorgen ervoor dat klanten gelukkig worden tijdens de reis die ze bij een dienst maken.” Reis? Dienst? Marc: “Denk eens aan een treinrit. Op het moment dat iemand bedenkt: ik wil met de trein, dan begint een dienst al. Wij proberen ervoor te zorgen dat iemand van het begin tot het einde tevreden is, niet alléén op het moment dat hij in die trein zit.”

Uniek

Om dat goed te doen, brengt 31Volts eerst in kaart hoe dat proces er precies uitziet. Daarna kijken Marc en zijn collega’s hoe ze beter op de behoefte van de klant kunnen inspelen. En vervolgens ontwerpen ze een dienst die de klant helpt. Alles in één dus. Marc: “En juist die combinatie maakt ons uniek.” 31Volts richt zich op organisaties die hun dienstverlening willen verbeteren en op organisaties die iets nieuws willen in de toekomst. Dat ´iets nieuws´ ontwikkelt 31Volts vanuit de klant.  

Hoe het allemaal begon...

Toen Marc en Marcel begonnen, waren ze de eersten die dit service design aanboden, nu zijn er nog twee bedrijven bijgekomen. Dat begin, dat was een flink aantal jaren terug. Op dat moment had Marc – technoloog van huis uit - nog zijn eigen bedrijf en huisde hij in een bedrijfsverzamelgebouw. Daar ontmoette hij zijn huidige bedrijfspartner, een productontwerper. “Samen ontwikkelden we een concept voor Senseo en dat was het begin van onze samenwerking. Het klikte. We voelden ons allebei niet happy in ons eigen bedrijf, maar de ideeën die we sámen kregen: dat gaf ons een goed gevoel.” Er ging wat tijd overheen, maar eind 2006 werd het bedrijf geboren.

Portfolio opbouwen

Nu, drie jaar later, ligt 31Volts goed in de markt. “Sowieso hadden we het geluk dat we meteen een goede opdrachtgever binnenhaalden. Daardoor hebben we een goed portfolio opgebouwd,” vertelt Marc. Hij probeert op allerlei plekken uit te leggen wat 31Volts precies doet. En die boodschap wordt opgepikt. Marc: “Steeds vaker lijken mensen te denken: hé, daar moet ik iets mee. Ook opleidingen beseffen mede door ons dat ontwerpers niet alleen bezig hoeven te zijn met het maken van een mooie lamp, maar ook met het ontwerpen van een dienst.”

Elkaar scherp houden

Marc vindt het een voordeel dat hij dit bedrijf runt samen met iemand. “Dit is veel leuker dan in je eentje een bedrijf hebben. Hier heb ik mensen om me heen en Marcel en ik vullen elkaar perfect aan. We hebben allebei een andere focus. Soms heb ik een gek idee waar ik ontzettend enthousiast over ben. Marcel houdt me dan een spiegel voor. We houden elkaar scherp.”

Leuk aan ondernemen

Sowieso is Marc gelukkig in zijn bedrijf. “Inspirerend: de ene keer praat ik met een patiënt in een ziekenhuis, de andere keer heb ik een gesprek met een liefhebber van antieke poppenhuizen. Ik wil mensen beter begrijpen. Dat kan alleen maar door gesprekken te voeren. Wat ondernemen nog meer leuk maakt? Ik heb geen baas die zegt: ´sorry Marc, maar dit past niet in je functieomschrijving.´ Ik wil niet in cliché´s vervallen, maar ik zou niet weten wat ik zou moeten doen als ik geen ondernemer kon zijn. In dit bedrijf heb ik alle kans om succesvol te zijn. Niet door veel geld te verdienen, maar door mijn werk goed te doen en daarmee te kunnen groeien.”

Idee jatten

Hijzelf is vooral de spreekbuis van 31Volts. Marc: “Roepen dat we nodig zijn. En ik wil veel delen. Onze successen, onze mislukkingen: ik blog erover, twitter erover.” Bang dat mensen zijn ideeën jatten is hij niet. “Ik vind het juist goed als mensen jatten.” Grinnikend: “Als ze dan maar zorgen dat ze mijn idee beter maken en het vervolgens weer met mij delen.” En ideeën, die heeft de ondernemer nog genoeg. “Een nieuw ziekenhuis bouwen, helemaal volgens de wensen van de patiënten lijkt me geweldig.”

Nu de naam nog...

Nu rest nog een laatste vraag: die naam, hoe zit dat? Marc: “Dat is een anekdote die mensen normaalgesproken al bij het begin van een gesprek willen horen. Toen Marcel en ik wisten dat we ons eigen bedrijf zouden beginnen, zijn we met een stapel tijdschriften rond de tafel gaan zitten. Hup, een naam verzinnen. Al snel hadden we een lijst met honderd namen, waar 31Volts uit sprong. Daarna hebben we pas de hele filosofie achter de naam bedacht: Volt, spanning, spannend; 31 is het kengetal van Nederland én het domein was vrij. En nu blijkt de naam te kloppen. Iedereen praat over 31Volts.”

Meer inspirerende verhalen van ondernemers lezen?

Neem dan een kijkje in onze rubriek

< Wil jij ook graag in deze rubriek verschijnen en over je bedrijf vertellen?Neem dan contact op met de redactie>

Auteur

Lenneke Arts