Veelgestelde vragen over de nieuwe Telecommunicatiewet

Welke regels gelden voor ondernemers?

15 augustus 2012

In 2009 zijn een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de Telecommunicatiewet. Een aantal veelgestelde vragen op een rijtje.

Eerste hulp bij Direct Mail

Wie houdt toezicht op de naleving van de Telecommunicatiewet?De OPTA houdt toezicht op de naleving van deze regels. Als OPTA klachten binnenkrijgt via ConsuWijzer of signalen die binnenkomen via de OPTA tiplijn, zorgt dat ervoor dat de organisatie een onderzoek begint. Ook gaat de OPTA steekproefsgewijs onderzoek doen en onaangekondigd bedrijfsonderzoeken afleggen. Hieraan moet je meewerken, ook aan het geven van inzicht in je gegevens. Blijkt dat je de regels heb overtreden? Dan kan OPTA een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding opleggen.

Gelden de nieuwe regels voor telemarketing ook voor mij?Verkoop je telefonisch producten en/of diensten aan consumenten? Bel je als callcenter voor bedrijven en/of organisaties die producten of diensten verkopen? Of bel je je eigen klanten namens een ander bedrijf om zijn producten en/of diensten te verkopen? Dan geldt voor jou de nieuwe regelgeving.

Let op: zowel de opdrachtgevers als de uitvoerders (callcenters) zijn verantwoordelijk voor de naleving van de regels. Zorg daarom dat je samen duidelijke afspraken maakt over de naleving van regels.

Gelden de nieuwe regels ook als ik zakelijke klanten bel die een eenmanszaak of VOF zijn?

Ja. De nieuwe regels gelden als je consumenten belt. Ze gelden daarom ook wanneer je eenmanszaken of VOF’s belt. Andere zakelijke klanten kun je gerust bellen, daarvoor gelden de regels niet.

Gelden de regels ook als ik Nee. Dan gelden de regels niet, zolang je tenminste alleen informatie inzamelt. Let op: probeer je tegelijkertijd producten, diensten of ideeën te verkopen? Dan gelden de regels wel!

Moet ik mijn belbestanden die voortkomen uit enquêtes en/of prijsvragen ook opschonen met het register?Ja. Je moet altijd je belbestanden opschonen met het register. Consumenten die ingeschreven staan, moet je uit je belbestanden verwijderen. Dit geldt ook als de consument toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn (contact)gegevens, bijvoorbeeld door het accepteren van de algemene voorwaarden of privacy statement bij enquêtes en/of prijsvragen.

Mag ik mijn huidige klanten bellen zonder eerst het register te raadplegen?Ja, maar dan moet je telefonisch aanbod wel aansluiten bij het product dat ze op dit moment van je gebruiken. Ben je een charitieve instelling, dan hoef je je belbestand niet op te schonen als je consumenten, die eerder een schenking hebben gedaan, wilt vragen om een nieuwe.