Marc Lammers - Yes! Een crisis

De winnaar heeft een plan, de verliezer een excuus

07 januari 2010

In de zomer van 2008 heb ik op kantoor op internet naar de finale van het nederlands Dames hockey elftal in Beijing zitten kijken. Op zo’n klein schermpje, maar wat een spanning. Iedereen was al naar huis, maar ik zou de ontknoping missen wanneer ik in de auto zou stappen naar huis.

Fantastisch, wat speelden die meiden goed en ze wonnen. Goud! Aan de lijn de coach die vanaf 2000 met het team bezig was Tijdens de Olympische spelen in Sydney 3de  de plek, naar een 2de plek in Athene, naar een 1ste plek in Beijing. Meer dan 8 jaar intensieve begeleiding, meer dan 8 jaar elke dag bezig zijn met dat ene doel en het dan halen. Wat een emotie, wat een voldoening moet dat geven. Ik merkte dat het mij enorm raakte.

Wat een emotieNog mooier was het om dat verhaal terug te horen tijdens het MKB-Nederland Jaarcongres, waar Marc Lammers sprak. Weer die emotie en weer moest ik een traantje wegpinken. Toen dit boek uitkwam heb ik het meteen opgepakt voor de recensie. Het inspireert. Waarom? Omdat het vol staat met tips uit de sportwereld die ook van toepassing zijn bij kleine bedrijven. Vol met tips, die in deze spannende tijd ondernemers inspireren.

De crisisklok klok tikt door. Weet hoe laat het isAls ondernemers moet je weten in welk bos je loopt. Als coach van een hockeyteam ook. Om te kunnen navigeren door een crisis heen heb je een kompas nodig, dat Lammers de crisisklok noemt. Hij gebruikt die klok om te komen tot vernieuwing, tot innovaties. Een crisis is de tijd om de tijd te nemen om over dingen na te denken, personeel te trainen in verkoopvaardigheden, je concurrentie nog beter te analyseren en zorgen dat je van ze wint. Want van de crisis win je niet, van je concurrenten wel.

Naar buiten!De crisisklok geeft de balans aan tussen de “alarmfases” van een crisis en de methoden om de crisis om te draaien naar een kans. In de sport zijn de parameters: techniek, fysiek, tactiek en mentaal. In het bedrijfsleven staat techniek gelijk aan product innovatie, fysiek aan opleiding en HRM, tactiek gelijk aan marketing en mentaal gelijk aan verkoop. De les: Hoe groter de crisis hoe meer aandacht voor tactiek en mentaal. Oftewel naar buiten toe en de klant bezoeken!

Hoe win je van de concurrentie? Lammers beschrijft daarin de volgende stappen:

  1. Proces: focus op het proces, niet op het resultaat. Het proces is het plan, de statistiek en de strategie. Het resultaat is de winst of verlies. Als dat op het scorebord staat, is het te laat om bij te sturen.

  2. Rust: Koester de rust van een crisis. Minder werk betekent ook meer tijd om het bedrijf beter te maken

  3. Concurrentie: Zet de prestaties af tegen de concurrentie. In een crisis is 25% minder omzet draaien heel goed als de concurrent 40% minder omzet maakt.

  4. Coachen: Laat je coachen. Midden in een crisis heb je slecht overzicht. Verzamel een aantal betrouwbare coaches die jou kennen. Gebruik hun wijze raad.

Voor mij als ondernemer is dit boek echt een topper. Het inspireert, visualiseert en geeft simpele handvaten. Het is geschreven door een man die in zijn tak van sport, met zijn team het hoogste doel heeft bereikt en dat dwingt respect af.

Wil je ook een boekrecensie schrijven voor de MKB Servicedesk, of heb je een tip voor een volgende boekrecensie? 

Neem contact op met de redactie

Gelezen door Willem Overbosch