Wat ga je als ondernemer doen in 2010?

Goede voornemens, trends en gewaagde voorspellingen voor dit jaar

31 mei 2011

Google wordt met webbrowser Chrome en kantoorautomatisering via Apps een echte concurrent van Microsoft. In 2010 gaan we meer dan 5 miljard aan online aankopen doen. Mensen beslissen steeds sneller en letten minder op de inhoud en meer op de presentatie. Bedrijven moeten daar in 2010 klaar voor zijn. Doe je mee?

Ik wel! Mijn interesse gaat voor 2010 vooral uit naar de voorspellingen en trends op het gebied van internet. Dat is logisch, daar houd ik mij mee bezig. Laat ik voor dit jaar maar eens enkele van mijn gedachten met je delen. Het is tenslotte één van mijn voornemens. Doe er je voordeel mee! 

1. Ondernemers gaan hun bedrijf online brengen 

Oud nieuws, zul je wellicht zeggen als je al online bent. Maar vergeet niet dat er nog heel veel bedrijven niet online actief zijn. Ik denk dat steeds meer ondernemers zich bezig gaan houden met internet. Dat zien we tijdens bijeenkomsten en op MKBServicedesk.nl ook terug aan de vragen over het starten van een webwinkel.

Natuurlijk zijn de early adopters (koplopers) al lang en breed online met een goede strategie, maar er is een enorme groep ondernemers die een eigen website nog ziet als een noodzakelijke etalage. Niet als een manier om klanten te boeien en binden. Niet als een manier om mensen te betrekken in wat je aan het doen bent. Dat gaat veranderen. Daar ben ik van overtuigd. De zelfstandige boekhouder, de coach, de communicatiespecialist, de tekstschrijver, de zelfstandige jurist, de winkelier op de hoek en de huisarts. Allemaal hebben ze rekening te houden met een toenemende mate van (B2B) klanten die zich online willen oriënteren op informatie, producten en diensten. Dit willen ze snel, efficiënt en vooral heel erg persoonlijk, aldus John Battelle.

2. Ondernemers moeten online gevonden worden 

De online bestedingen in 2010 zullen meer dan € 5 miljard gaan bedragen. Wil je daar ook wat van meepikken, dan moet je natuurlijk wel gevonden worden. Uit onderzoek van Indenty blijkt dat dit jaar door het MKB voor meer dan € 253 miljoen uit zal worden gegeven aan zoekmachine marketing (SEM). We willen dus gevonden worden. Per bedrijf is dat circa € 5300,-. Waar ga je dat geld precies aan uitgeven? Denk daar maar eens goed over na.

Doelgericht verkeer naar je website krijgen is natuurlijk één ding. Je moet dan vervolgens wel in staat zijn dat verkeer te converteren naar leads of klanten. Anders is het alsnog weggegooid geld. Zorg ervoor dat je weet wat er op je website gebeurt. Denk ook na over je strategie op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO), want je kan zonder dat het je veel geld kost zelf ook al veel doen. Traditionele zoekmechanismen gaan veranderen is de voorspelling van de experts. Waar het heengaat is echter nog moeilijk te zeggen. Let dus op waar je je geld op inzet....

3. Ondernemers willen hun ervaringen delen

Het jaar 2009 was voor mij het jaar van Twitter. Toen ik in februari een groepje bevriende ondernemers over Twitter vertelde en mijn eerste "Tweet" poste had nog niemand er van gehoord en verklaarden ze mij voor gek dat ik het probeerde. Een jaar later lijkt het alsof we niet zonder Twitter kunnen en is de functie van social media als informatiebron enorm toegenomen. Dat zal in 2010 alleen maar meer worden. Ook daar zullen we als ondernemers mee bezig moeten zijn. Natuurlijk kan een online medium niet het persoonlijke contact op de traditionele netwerkbijeenkomst vervangen. Maar het is wel een nieuwe factor waar iedere ondernemer zich mee bezig moet gaan houden. Je zal dit jaar je eigen strategie moeten gaan ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je hier de boot niet mist. 

Het mag duidelijk zijn, mijn focus voor 2010 ligt op het internet. De relevantie van het medium neemt alleen maar toe.?

Wat ga jij doen met 2010?

Auteur

Willem Overbosch