Zorg voor het tientjesgevoel

Column | Alex Klein

15 juli 2010

Als 2009 een topjaar voor je is geweest, is deze column misschien niet helemaal op z'n plaats. Maar voor de meeste ondernemers bleek afgelopen jaar een stevige waarschuwing. Ook 2010 zal zeker geen 'makkie' worden. Wat ga je dit jaar anders doen? Hoe maak je de aankomende maanden beter? Ik heb wel een idee.

Verloren gegane goede voornemens

Januari is de maand van de verloren gegane goede voornemens. Welke ideeën had je om het resultaat van je bedrijf te verbeteren? Nog meer in de kosten snijden? Meer op de handelingen van je medewerkers letten? Steeds meer tijd in het bedrijf stoppen? Ik vraag me af of die meer-uren nog wel effectief zijn. Vooral ook omdat daar het probleem niet mee wordt opgelost.

De oorzaak van je misére is waarschijnlijk het terugvallen van de omzet. Het wegblijven van klanten, van opdrachten. Schril daar tegenover staat dat de Nederlandse consument nog nooit zo rijk is geweest. We sparen en besparen maar, te huiverig om uit te geven. Het geld is er, maar we durven het gewoon niet te spenderen. Consument rijk, ondernemer arm.

De crux

De crux zit 'm in het woord ondernemen. Je moet weer iets gaan doen waarvan de klant denkt: "Hé, dat is bijzonder! Dat wil ik ook hebben!" Het is niet toereikend om louter 'te zijn', je moet - samen met het personeel - de klant weer laten zien welke bijzondere rol je speelt, welke rol je diensten annex producten kunnen spelen in het leven van je klant.

Geldspelletje

Kwamen voorheen de klanten gewoon wel naar je toe, nu moet je hen verleiden om geld uit te geven. En hoe doe je dat, ondanks de recessie? Door iets bijzonders te bieden, iets waar je klant daadwerkelijk direct beter van wordt. 

Tijdens lezingen speel ik vaak dit geldspelletje. Ik vraag aan het publiek of er iemand is met een briefje van vijf euro in de portemonnee, hetgeen eigenlijk altijd wel het geval is. Daarna vraag ik of zij dit briefje met mij willen ruilen voor twee muntstukken á 2 euro, hetgeen eigenlijk nooit het geval is. Dus vraag ik vervolgens of ze wél willen ruilen voor een briefje voor 10 euro. Gek toch, dat willen ze dan wél weer.

Gratis geld

Het gaat er niet om dat ik gratis geld weggeef, 't gaat om dat gevoel; de klant betaalt vijf euro, maar krijgt er tien euro voor terug. Dat wil iedereen wel. Hoe je dat in je bedrijf moet realiseren, dat is aan jou. Daar kan ik je niet mee helpen. Maar als je dit jaar een toppertje wilt maken, als aankomend jaar aanzienlijk beter moet dan 2009, als 2010 een nieuw jaar en dus een nieuwe start moet worden...

Zorg voor dat tientjes gevoel!

Alex Klein