De zoektocht naar optimaal resultaat

Column | Karin Steenbrink en Sylvia Reerink

22 augustus 2012

In 2009 startten Karin Steenbrink en Sylvia Reerink een webshop met kadootjes speciaal voor mensen die in het ziekenhuis liggen. Hoewel ze genoeg bezoekers op hun website krijgen, is de conversie niet hoog genoeg.

De keuzes die je moet maken

Hoe creeër je een hogere conversie met je webwinkel? Een heel actuele vraag die ook ons bezighoudt. Sinds eind 2009 zijn we gestart met de webshop www.ziezoshop.nl, met beterschap kadootjes die je kunt sturen aan iemand die in het ziekenhuis ligt. Onze bezoekersaantallen op de site zijn eigenlijk heel goed en hoopvol voor een jong webbedrijf. Alleen: hoe halen we meer rendement uit die bezoekersaantallen?

Wat pak je daarbij het eerst aan? Moeten we flink investeren in Google Adwords, of moeten we een offline BtoB actie opzetten. Of ligt het aan de website, waarvoor we al de nodige aanpassingswensen hebben wat betreft design, fotografie en een betere aanmeld- en bestelprocedure. Maar waar te beginnen? Welke keuze moeten we maken en welke investering is te rechtvaardigen op dit moment?

Plan van aanpak

Wat we in ieder geval direct hebben aangepakt is het verbeteren van onze vindbaarheid op internet en dat leverde meteen meer bezoekers op. Ook hebben we ons aangemeld voor promotionele acties van bladen over nieuwe webshops, waaronder Libelle, Bij ons in de BV en deondernemer.nl.  Enthousiast waren we toen we uitgenodigd werden voor een gesprek voor een actieblog bij deondernemer.nl  En nog beter, we zijn geselecteerd uit een pitch met meerdere webwinkels!  We gaan nu met hulp van een gespecialiseerd bureau onderzoeken welke acties we moeten nemen om de conversie op onze site te verbeteren. Daar wordt bovendien media-aandacht aan gegeven, ook goed voor onze pr!

Voor de start van dit traject willen wij een heldere doelstelling definiëren om naar toe te werken. De keuzes moeten nog worden gemaakt maar we denken aan de inzet van betere conversietechnieken, de optimalisatie via SEO, de adwords inzet verbeteren, nieuwe marketingideeën zowel online als offline implementeren en waar nodig het webdesign aanpassen.

Enthousiast

Voordat we starten met het project gaan we zelf aan de slag om de vraag van onze doelgroepen verder te verduidelijken. Ook gaan we ons relatiebestand updaten om ook hen op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van onze webshop. Wij zien het project helemaal zitten en het enthousiasme om te starten is enorm! Wij houden je graag op de hoogte van de ontwikkelingen en zullen hierover bloggen op MKB Servicedesk.

Groeten van

Sylvia Reerink & Karin Steenbrink