Zeven misverstanden over mobiel werken

Vooroordelen over het nieuwe werken ontkracht

23 augustus 2012

Nog lang niet alle ondernemers zijn bekend met het nieuwe werken. Sterker nog: er bestaan nog veel misverstanden over deze werkwijze. De zeven grootste misverstanden over mobiel werken op een rijtje.

Mobiel werken is thuiswerken

Mobiel werken is meer dan alleen thuiswerken. Mobiel werken is werken waar en wanneer je wilt, binnen de afspraken die worden gemaakt met de werkgever. Je kunt in principe op alle locaties aan de slag, zoals in een horecagelegenheid, een flexibel kantoor, thuis, in de auto, trein of vliegtuig, op een congreslocatie, in een hotel, in het buitenland of ergens anders.

Mobiel werken is werken wanneer je maar wilt

Veel websites beschrijven mobiel werken als 'werken waar en wanneer je maar wilt'. Mobiel werkers hebben weliswaar veel vrijheid en verantwoordelijkheid, maar ze kunnen natuurlijk niet alleen maar werken wanneer hen uitkomt. Werkgevers die mobiel werken introduceren doen er verstandig aan om prestatieafspraken te maken. De werknemers moeten hun taak binnen een bepaald tijdspad afronden. Dit betekent dat ook mobiel werkers te maken hebben met deadlines. Of een werknemer wil of niet, hij of zij zal toch moeten werken om de deadline te kunnen halen. Mobiel werken is dus minder vrijblijvend dan soms wordt voorgesteld.

Mobiel werkers houden geen tijd meer over

Mensen die mobiel werken hebben gemakkelijk toegang tot email, internet, werkdocumenten en intranet. Vooral wanneer je gebruik maakt van een smartphone met push email dan is de kans groot dat je tijdens privétijd ' gestoord' wordt door je werk. Mobiel werken kan echter ook veel vrije tijd opleveren. Omdat je zelf je tijd in kunt delen kun je werkzaamheden uitvoeren wanneer je zelf tijd en inspiratie hebt. Dit betekent dus ook dat je de gemaakte overuren kunt compenseren en onder kantoortijd van je vrije tijd kunt genieten. Daarnaast kun je door mobiel werken ook je reistijd verminderen en files vermijden. Hierdoor houd je tijd over.

Mobiel werken is duur

Om mobiel te kunnen werken zul je als werkgever een aantal investeringen moeten doen. Binnen een jaar zul je deze investeringen met zekerheid terug verdiend hebben. Uit verschillende andere onderzoeken dat mobiel werkers productiever zijn dan niet-mobiel werkers. Door je pand in te richten op het mobiele werken kun je op werkplekken besparen. Soms kun je het aantal werkplekken terugdringen met 30 procent. Als je bedenkt dan een werkplek gemiddeld 10.000 euro per jaar kost dan is al snel duidelijk dat investeren in mobiel werken loont.

Mobiel werken is een hype

De samenleving is de afgelopen tien jaar steeds meer veranderd van een industriële samenleving naar een informatiesamenleving. Veel informatie is snel en vrij toegankelijk. De middelen waarmee we tot deze informatie komen worden steeds gebruiksvriendelijker en handzamer. Mobiel werken is een logische uitkomst van de opkomst van (draadloos) internet, smartphones, laptops en andere technologische toepassingen. De toenemende internationalisering van de zakenwereld maakt dat mobiel werken, online vergaderen en vergaderen op ongebruikelijke tijdstippen vrijwel onmisbaar zijn geworden.

Als werkgever kun je je medewerkers minder goed controleren

Als werkgever moet je je afvragen hoe je je werknemers controleert. Heb je een beeld wat iemand in welk tijdsbestek doet? Wat maakt iemand een goede werknemer? In de praktijk blijkt dat aanwezigheid niets zegt over de productiviteit van werknemers. Wanneer je mobiel werken invoert dan zul je duidelijke resultaatafspraken moeten maken met je werknemers. Of nog beter; laat de werknemer vooraf aangeven wat hij of zij denkt te kunnen doen in welk tijdsbestek. Aan de hand van de prestatieafspraken kun je alsnog je werknemers 'controleren'.

Overigens zijn de experts het erover eens dat als je werknemers meer vrijheid geeft, ze automatisch meer verantwoordelijkheid nemen. Ga als werkgever dus niet krampachtig proberen je werknemers te controleren. Dit heeft een averechts effect. 

Mobiel werken is niet geschikt voor oudere werknemers

Werknemers die weinig kennis hebben van ICT kunnen angstig zijn voor mobiel werken. Deze angst is vaak onterecht. Mobiel werken kan iedereen voordeel opleveren. De basisbeginselen zijn eenvoudig aan te leren. Als werkgever is het de kunst om de werknemer de functionaliteit van mobiel werken in te laten zien. Uiteraard hoef je van de digibeten geen wizzkids te maken. Het is belangrijker om na te gaan welke kennis je medewerkers nodig hebben. Het aanleren van de basiskennis is vaak al voldoende. Tijdens het leerproces merken de werknemers vaak zelf welke kennis ze nodig hebben of welke competenties ze zouden willen ontwikkelen. Als werkgever zul je die ruimte moeten bieden.

Persoonlijk advies! Uw persoonlijke adviseur van Vodafone geeft u graag advies over communicatie-oplossingen die u helpen mobieler en slimmer te ondernemen en kostenbesparing te optimaliseren. Vul het contactformulier in.