Traffic, reuring en tamtam

Column | Estra Hensen

22 augustus 2012

Een half jaar geleden startte Estra Hensen met haar oud-collega Ellen het bedrijf Elqui. De eerste mijlpalen zijn bereikt en het bedrijf loopt lekker. Om door te groeien hebben ze méér klanten nodig, maar hoe vinden ze die?

We zijn inmiddels een half jaar van start met Elqui. Er ligt een spannend, enerverend, leuk en vooral mooi half jaar achter ons, waarin we ons bedrijf verder vorm hebben gegeven. Afgelopen maand bereikten we opnieuw een mijlpaal toen we de eerste facturen op de bus konden doen. Dat hebben we gevierd met een glas champagne.

Op zoek naar klanten

Om nog verder te groeien, hebben we natuurlijk méér klanten nodig. En dat vergt de nodige zoekacties. We zijn in gesprek met mensen uit ons netwerk om te kijken of zij ons verder kunnen helpen. We hebben geleerd net iets meer voor de ander te doen, zodat de ander ook wat terug doet voor jou. We maken afspraken met P&O adviseurs en leidinggevenden. Ook gaan we langs bij professionals in marketing, communicatie en sales die te maken krijgen met een loopbaanvraag of outplacementtraject vanuit hun organisatie, of zelf met hun loopbaan aan de slag willen gaan. We zijn -natuurlijk- actief op LinkedIn om zo ons netwerk uit te breiden en zelfs op Twitter zijn we te vinden, iets wat ik tot een half jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. Het is inspirerend om extern actief te zijn, het brengt je vaak meer dan je van te voren denkt.

Internet brengt de klanten vanzelf

Op sommige momenten heb je ook even geen inspiratie, dan wil je dat die telefoon gewoon vanzelf over gaat en een potentiële cliënt zich helemaal uit zichzelf meldt voor een oriënterend gesprek. Iemand die je nog helemaal niet kent en vanuit een hoek waar je het niet verwacht. Sinds we een Adwords-advertentie hebben geplaatst op Google gebeurt dit steeds vaker. Het internet werkt voor ons. Dat is heel fijn, maar je moet er natuurlijk wel wat voor doen. Je vindbaarheid moet goed zijn en je website helemaal, maar dan ben je een heel eind op weg. Verder blijft het vooral zo veel mogelijk mensen laten weten dat je er bent, waar je voor staat en welk nieuws je te bieden hebt. Dit maken we onder andere wereldkundig in onze maandelijkse nieuwsbrief, waarin staat wat Elqui te bieden heeft en wat de laatste ontwikkelingen en trends zijn op het gebied van loopbaanontwikkeling. Dat zorgt er meteen voor dat we zelf actief het nieuws op ons vakgebied bijhouden.

Beeld en geluid moeten één zijn

Wat werkt nu het beste? Volgens ons is het de combinatie van verschillende marketingactiviteiten, die qua vorm en inhoud met elkaar in overeenstemming zijn. Drukwerk, visitekaartjes, website en mailverkeer versterken elkaar op die manier. Door middel van persoonlijke gesprekken, mails, telefoontjes, de nieuwsbrief en updates op LinkedIn en Twitter laten we ons netwerk zien en horen waar we mee bezig zijn. En dat zorgt ervoor dat tot nu toe 85% van onze cliënten uit ons bestaande netwerk komt. Het bekende via-via werk dus. Ik geloof zeker dat je het beste daar de meeste energie in kunt steken. Slechts 15% van onze cliënten had geen link met Elqui voordat ze contact opnamen. En dat zegt toch eigenlijk wel genoeg?

Estra Hensen

Lees ook het vorige blog van Estra over het starten van haar bedrijf.

Auteur

Estra Hensen