Leander Kahney - Zo denkt Steve

Hoe hij door de focus op eenvoud de top bereikte

20 september 2010

Steve Jobs. Door velen wordt hij vereerd, door velen wordt hij gehaat. Hij staat bekend als tiran, maar dit boek laat een andere kant van de topman van Apple zien. Het beschrijft waarom hij bepaalde keuzes maakt en hoe hij van een rottende appel een glanzend bedrijf heeft gemaakt. En dat blijkt haast kinderlijk eenvoudig..

In dit boek laat journalist Leander Kahney naar eigen zeggen eens een positieve kant van Steve Jobs zien. Vaak wordt de topman van Apple afgeschilderd als een meedogenloos figuur met woede-uitbarstingen die zijn werknemers zomaar op staande voet ontslaat (ook wel bekend als ‘gesteved’ worden). Een tiran. Maar Steve is ook degene die Apple tot twee keer toe groot heeft gemaakt. In dit boek beschrijft Kahney hoe Jobs dat voor elkaar heeft gekregen. Welke keuzes hij heeft gemaakt en waarom. Hoe hij miljoenen mensen elke dag gelukkig maakt als ze hun iPhone gebruiken of achter hun Mac kruipen. Zijn truc? Eenvoud. En dat is iets wat elke ondernemer kan.

“Maak keuzes en hou het simpel”

Dat is het motto van Steve. Toen hij in 1997 terug kwam als CEO bij het bedrijf (hij was in 1985, zo’n vijf jaar na de oprichting, uit het bedrijf getrapt omdat hij onhandelbaar zou zijn), was Apple op sterven na dood. Door keiharde keuzes te maken heeft hij het bedrijf van een faillissement gered. Hij durfde risico’s te nemen, hield focus en scheidde hoofd- van bijzaken. Zo schrapte hij bijna het hele assortiment op vier producten na en ontsloeg hij duizenden ‘overtollige’ werknemers. Klinkt harteloos, maar het werkte.

Bruikbare tips voor elke ondernemer

Kahney geeft een uniek kijkje in het hoofd van Steve. En wat blijkt? De denkwijze van Steve is als die van een leek. Hij heeft geen opleiding afgemaakt, is geen bedrijfskundig of technisch expert. Het enige waar hij op let bij zijn producten is eenvoud en fuctionaliteit. Alles moet in dienst staan van het product. Aan de verpakking wordt evenveel aandacht besteed als aan de techniek, het zorgt immers voor de ultieme totaalervaring van de gebruiker. Over de aan- en uitknop wordt maandenlang nagedacht. Een inspirerend boek voor elke ondernemer, met bruikbare tips die na ieder hoofdstuk nog eens kort worden samengevat. Een greep:

  • Wees niet bang om van voren af aan te beginnen.

  • Stap recht op moeilijke beslissingen af

  • Hou het simpel

  • Durf nee te zeggen

  • Wordt niet emotioneel, beoordeel de problemen van je bedrijf met een koel hoofd. 

MIjn tip: denk als Steve, maar houd je hoofd koel. 

Gelezen door Liesbeth Meenink