Mobiel werken is een middel, geen doel!

Column | Mobiel werken

27 augustus 2012

Het Nieuwe Werken is ‘hot’, dat mag duidelijk zijn. Je kunt geen blad openslaan, het Internet staat er vol mee en het ene congres volgt het andere op. Maar Het Nieuwe Werken is vooral een middel, geen doel!

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

Onlangs was ik op bezoek bij een HR-manager van een middelgroot bedrijf. Ik had haar ontmoet op een symposium over Het Nieuwe Werken. Ze wilde met me praten, omdat ze eigenlijk een beetje in haar maag zat met het onderwerp. “Ik ben wel enthousiast over mobiel werken. Ik hoor onze medewerkers er ook wel eens over praten, maar we weten eigenlijk niet zo goed wat we er mee aan moeten. We zijn een bedrijf met 150 medewerkers. Iedereen kent elkaar en we voelen ons erg verbonden met het bedrijf, maar wat gebeurt er als iedereen ineens gaat thuiswerken? Is het eigenlijk wel geschikt voor ons bedrijf?”.

Waarom zou je eigenlijk mobiel werken willen werken?

Deze vragen klinken mij erg bekend in de oren. Veel bedrijven worstelen met hetzelfde. Is dat flexibele werken niet een modeverschijnsel dat over een paar jaar weer in de vergetelheid geraakt?  Mis je als bedrijf ‘de boot’ als je er niets mee doet? Mijn antwoord op al deze vragen is kort en krachtig: je hoeft in principe helemaal niets met mobiel werken. In de eerste plaats is het namelijk van essentieel belang om je als bedrijf de vraag te stellen welke doelstellingen je aan Het Nieuwe Werken wil verbinden. Met andere woorden: wat wil je ermee bereiken?

Doe het met de juiste reden

Het kan bijvoorbeeld gaan om kostenbesparing (o.a. door minder werkplekken). Of je bent het zat dat jij en je werknemers elke dag op hetzelfde tijdstip in de file opweg naar kantoor staan. Of je wilt als bedrijf een aantrekkelijke werkgever zijn voor de nieuwe generatie medewerkers. Voor deze groep is Het Nieuwe Werken inmiddels een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Het Nieuwe Werken moet vooral ook aansluiten bij de strategie van je bedrijf. Als je middenin een reorganisatie zit, kun je je afvragen of het wenselijk is een complete cultuurverandering in te zetten. Want het is niet een project dat je eventjes uitrolt. Het gaat om een andere manier van werken, van communiceren. Het Nieuwe Werken stelt ook andere eisen aan de manier van leidinggeven. En zo zijn er nog wel veel meer onderwerpen te noemen die het bedrijfsproces raken op het moment dat je met Het Nieuwe Werken aan de slag gaat.

Lang leve mobiel werken

Aan het einde van het gesprek zei de HR-manager met een lach op haar gezicht dat ze nu nog meer vragen had dan voor het gesprek. “Je hebt me geholpen vorm te geven aan die overload van informatie over Het Nieuwe Werken. En ik weet nu wat mijn eerste actie is voor de komende week. Dat is het onderwerp prominent op de agenda van het directie-overleg zetten. Nadat we afscheid hadden genomen, ‘stortte’ ik mij in de dagelijkse file op weg naar huis en verzuchtte voor de zoveelste keer bij mezelf “lang leve mobiel werken!”.  

Reageren?

Hoe sta jij tegenover mobiel werken? Ben je van plan om het in te voeren, en wat zijn daarvoor jouw redenen? We horen het graag! Laat hieronder je reactie achter.  

Auteur

Anneke Kooij