Luistertweets en -discussies

Column | Actief luisteren op Twitter en LinkedIn

27 augustus 2012

Vind jij ook dat je lekker bezig bent met Twitter en dat je een actief volger van discussies bent op LinkedIn? Heb jij dan ook wel eens het gevoel dat je niet weet waar dat 'gesocialmedia' toe leidt en anderen je niet begrijpen? Ik heb de oplossing.

Ik ben een groot deel van mijn tijd bezig met het maken van fantastische programma’s in Excel, waar ik natuurlijk van denk dat dat de hele wereld daar blij en vrolijk van wordt. Ik riep dan ook steeds op alle social media dat ik een geweldige programmeur ben en dat mijn product zoveel voordelen heeft en dat…. en dat….. en dat….. De business kwam niet echt los.

Het moet anders

Dat dit niet de juiste manier was, werd mij duidelijk toen ik een half jaar geleden een coach ontmoette. Sindsdien galmt er door mijn hoofd: “Wie denk jij wel niet wie je bent?” en “Wie zit nu op jou te wachten?”

Niemand zit op mij te wachten

Langzamerhand begin ik het proces te begrijpen. Niemand zit op mij te wachten. De wereld raast in een sneltreinvaart door. Dagelijks kom ik in contact met honderden mensen en maar eens in de honderd dagen kom ik iemand tegen waar ik zaken mee kan doen. Hoe dat komt?Waarschijnlijk omdat hij of zij naar mij heeft geluisterd. Omdat diegene mij het gevoel heeft gegeven dat ik bijzonder ben.

+500-volgers-syndroom

Alle mensen hebben heel veel behoeften. Om aan deze behoeften tegemoet te komen, gaan we massaal Twitteren en LInkenInnen. We roepen allemaal waar we goed in zijn, want we moeten natuurlijk positief blijven. We zijn trots op +500 connecties op LinkedIn en op +1000 volgers op Twitter. Tjonge, wat lig ik lekker in de markt. Maar toch voelen we ons regelmatig eenzaam.

Niet schreeuwen maar luisteren

Sinds een half jaar verdwijnt de eenzaamheid in een hoog tempo. Waarom? Omdat ik me er bewust van ben geworden dat ik moet luisteren in plaats van schreeuwen. Als iedereen schreeuwt, val je pas op als je luistert. Daardoor geef je de klant het gevoel dat hij bijzonder is. Twitter en LinkedIn gebruik ik nu om te luisteren. En als ik het gevoel heb dat ik iets zinnigs heb te melden, dan probeer ik te bellen met degene achter de tweet of de discussie. Pas dan kan ik laten zien dat ik goed kan luisteren.

En de business? Die gaat aanzienlijk beter! 

Auteur

Harry Veen