Checklist voor de laatste weken van 2010

Wat je dit jaar echt nog even moet doen

07 februari 2011

Nog amper twee weken en dan is 2011 een feit. Nog snel even de laatste dingen regelen voor je bedrijf, zodat je met een goed (en opgeruimd) gevoel aan het nieuwe jaar kunt beginnen.

1. Boekhouding bijwerken

Zorg dat je boekhouding goed is bijgewerkt. Op een later moment kun je je vaak niet meer herinneren welke gebeurtenissen wanneer hebben plaatsgevonden en welke beslissingen je daarover hebt genomen. Dat maakt het zeer lastig om een correct overzicht van je inkomsten en uitgaven te krijgen.

2. Bonnetjes op orde

Bonnetjes slingeren vaak overal rond. Plan voor jezelf een paar uur in om alle losse bonnen te verzamelen en te ordenen. Boek ze daarna meteen op de juiste manier in. Laat dit niet op het laatste moment aankomen, want dan zul je altijd zien dat er bonnen zoekraken of dat je bonnen hebt waarvan je niet meer weet wat het doel van de uitgave was.

Tip: Als je nu merkt dat je het overzicht kwijt bent, plan dan volgend jaar vaker een moment in om dit te doen (bijvoorbeeld maandelijks, afhankelijk van de hoeveelheid bonnen die je verzamelt). 

3. Op tijd facturen versturen en ontvangen

Geleverde producten en diensten die in december hebben plaatsgevonden, moeten ook in december worden gefactureerd en niet in januari. Vraag je accountmanagers om op tijd alle informatie te geven over orders en geleverde producten en diensten, zodat die facturen dit jaar nog de deur uit kunnen.  Naast het tijdig versturen van facturen, is het ook belangrijk om ze op tijd te ontvangen. Zo voorkom je dat je in de knoei komt met het boekjaar of met je budgetten.  

4. Werkkostenregeling of niet?

Vanaf 2011 mag je als ondernemer volgens de werkkostenregeling gaan werken. Per 1 januari 2014 is dit verplicht, tot die tijd mag je ook nog gebruik maken van de oude regeling. Bedenk nog dit jaar of het voor jou nuttig is om vast te beginnen met dit nieuwe systeem en welke effect dit heeft op de huidige kostenvergoedingen, declaratiereglementen, verstrekkingen, vaste vergoedingen en bestaande afspraken daarover met de Belastingdienst. 

5. Financiële afspraken in kaart brengen

Maak een overzicht van de financiële verplichtingen die je voor dit en volgend jaar hebt bij bijvoorbeeld banken, investeerders en compagnons. Bereken ook vast wat de rentelasten zijn voor dit en volgend jaar. Daarnaast is het raadzaam om vooruit te kijken naar de omzet voor volgend jaar. Welke contracten heb je al binnen en welke kosten moet je daarvoor maken? Hoeveel opdrachten moet je nog binnenhalen om een optimaal resultaat te behalen volgend jaar? 

6. Op tijd subsidies aanvragen

Subsidieregelingen kennen altijd uiterste data waarop je je aanvraag moet hebben ingediend. Zoek op wat deze data zijn voor de subsidies die jij wilt aanvragen. 

7. Loop je contracten na en controleer aflooptermijnen

Let op je contracten, de data waarop ze aflopen en de opzegtermijnen. Per welke datum wijzigen de voorwaarden (zoals de prijs)? Worden ze stilzwijgend verlengd en kun je dan nog leven met de voorwaarden of kun je sommige contracten beter opzeggen?

8. Maak een afspraak met je fiscaal adviseur

Maak uit voorzorg een afspraak met je fiscaal adviseur. Hij kan je helpen het concept van je jaarrekening te analyseren. Daarnaast kan hij je adviseren en tips geven, bijvoorbeeld over het effect van de werkkostenregeling. Kijk ook eens met je fiscalist naar je huidige rechtsvorm. Is deze nog de meest ideale of is het zinvol om per 1 januari van rechtsvorm te veranderen? Bijvoorbeeld van VOF of eenmanszaak naar BV of juist omgekeerd?

9. Profiteer nu nog van energie-investeringsaftrek

Heb je energiezuinige investeringen gepland? Dan kan het zeer aantrekkelijk zijn om die dit jaar nog te doen. Zowel de Energie-investeringsaftrek (EIA) als de Milieu-investeringsaftrek (MIA) zijn dit jaar hoger. De EIA bedraagt 44 procent bij investeringen vanaf €2200. Vanaf volgend jaar is dat percentage verlaagd naar 41,5 procent. De MIA is in 2010 zelfs nog 20 procent hoger dan volgend jaar. 

10. Zijn je belastingaangiftes over 2010 gedaan?

Ga na of je alle belastingaangiftes van dit jaar hebt gedaan. Heb je ergens te weinig (of teveel) betaald? Corrigeer dit dan in december of in het volgende kwartaal. Zo voorkom je een controle (en de bijbehorende naheffing) van de Belastingdienst.