Heb je last van hinder door graafwerkzaamheden van de gemeente? Je bent niet de enige. Bijna driekwart van de detaillisten heeft er de afgelopen vijf jaar last van gehad, vaak met een flink verlies van de omzet.
Het zogenaamde Groot Hinderonderzoek, uitgevoerd door onder andere TNS Nipo, NSTT en Bouwend Nederland, werd in 2010 gedaan in twee fases. Uit het onderzoek moest blijken of detaillisten en consumenten hinder ondervinden van graafwerkzaamheden in de openbare ruimte en wat de gevolgen daarvan zijn. In de eerste fase werden tien ondernemers uit de omgeving Utrecht en Eindhoven gevraagd wat zij onder hinder verstaan. De tweede fase van het onderzoek bestond uit het inzichtelijk maken van de mate van en soorten hinder. Hiervoor werd een steekproef gedaan onder 546 ondernemers.
Onderzoeksresultaten
Wat bleek? Zo'n 73 procent van de detaillisten heeft in de afgelopen vijf jaar last gehad van hinder. Hinder wordt in deze context beschreven als 'een beperking van de mobiliteit door graafwerkzaamheden in de directe omgeving met aangepast gedrag en bijbehorende irritatie als gevolg'. Vooral in grote steden hebben ondernemers vaak last. Over het algemeen geldt dat hoe stedelijker het gebied, hoe vaker ondernemers last hebben van hinder.
Nadelige gevolgen
Ondernemers geven aan dat dit soort werkzaamheden een aantal nadelige gevolgen hebben, zoals:
Winkel slecht toegankelijk voor klanten
Vuil in de winkel (stof, zand en modder)
Geïrriteerde klanten
Slechter toegankelijk voor toeleveranciers
Geluidsoverlast
Slordige afwerking na dichten straat
Hinder bij het leveren van goederen aan klanten
Gevaarlijke/onoverzichtelijke verkeerssituaties
Deze gevolgen zijn voelbaar in de portemonnee, want bijna elke ondernemer (91 procent) zegt minder klanten te mogen ontvangen tijdens dit soort situaties. Sommigen krijgen zelfs te maken met omzetdalingen van 40 tot 50 procent.
Geen actie
Als er zo duidelijk overlast is van graafwerkzaamheden, zou je toch zeggen dat ondernemers daar werk van maken. Maar niets blijkt minder waar. Bijna niemand onderneemt actie, omdat ze niet bekend zijn met de schadeclaims zoals nadeelcompensatie.
Bron: Groot Hinderonderzoek