Zzp'ers belangrijk bij innovaties mkb

Dienstverlening en bouw profiteren optimaal

23 mei 2011

Mkb-bedrijven die bezig zijn met innoveren en daarbij externe hulp nodig hebben, schakelen vaak een zzp'er in. Dat blijkt uit onderzoek. Maarliefst 33 procent van de innoverende bedrijven maakt gebruik van de kennis en ervaring van zelfstandigen zonder personeel.

Het inhuren van een zzp'er gebeurt nog vaker dan het gebruik maken van kennisinstellingen (ongeveer 25 procent), zo staat te lezen in het rapport van het EIM.

Actief innoveren goed voor zzp'er

Vooral in de dienstverlening en bouw wordt veel gebruik gemaakt van zzp'ers, meer dan in bijvoorbeeld handel, horeca en transport. Ook geldt: hoe actiever en systematischer het bedrijf bezig is met innoveren, hoe vaker zzp'ers worden ingeschakeld. Waarom? Omdat zzp'ers vaak gespecialiseerd zijn, een gunstige prijs-kwaliteitverhouding bieden en snelle kennisspreiding hebben. 

Specialisme

Zzp'ers gaan vaker dan gemiddeld vanuit een specialisme aan de slag als zelfstandig ondernemer. Daarbij komt dat ze veel contact hebben met meerdere opdrachtgevers, met een groot netwerk tot gevolg. Ze kunnen hun kennis hierdoor sneller verspreiden en zijn als het ware een soort smeermiddel voor andere (innoverende) bedrijven. 

Zzp'er als mankracht

Als zzp'ers worden ingeschakeld bij een innovatieproces, brengen zij kennis en ervaring in. Maar ook leveren ze opvallend vaak een bijdrage in de vorm van mankracht en capaciteit. Kleine bedrijven (1-9 werknemers) maken dan ook het meest gebruik van zzp'ers, zodat eigen werknemers zo niet niet onttrokken hoeven te worden uit het kernproces van het bedrijf. 

Bron: EIM

Auteur

Liesbeth Meenink