De techniek van het nieuwe werken zit in de mens

Column | De sleutel tot het nieuwe werken

27 augustus 2012

Als ondernemer word je ermee doodgegooid. Alle techniek die je moet gebruiken om slimmer, nieuwer, sneller en blijer te werken. Maar werkt het ook echt? En werkt het voor mij? En voor mijn bedrijf?

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

Volgens recent onderzoek heeft meer dan 43 procent van de ondernemers een smartphone, maar gebruikt maar 13 procent daarvan de agendafunctie. Meer dan 75 procent van de ondernemers met een smartphone gebruiken hem zowel privé als zakelijk.

Nederland kent volgens het handelsregister circa 844.000 ondernemers. Daarvan zijn er 470.000 zelfstandig, hebben er 295.000 1-10 werknemers, 60.000 tussen de 10 - 49 werknemers en 19.000 meer dan 50 werknemers. Statistisch gezien hebben dus zo’n 400.000 ondernemers een smartphone. Ik ben er in ieder geval één van.

Beetje 2008

Ik heb een iPhone 3G. Een beetje 2008 eigenlijk, maar goed, hij doet het prima zonder multitasking en video. In tegenstelling tot de resultaten van het onderzoek gebruik ik juist wel de basis van email en agenda. Alles is gesynchroniseerd met onze Google Apps kantooromgeving. Ik ga bijna nooit via de browser op internet. Veel te langzaam.

Handige apps

Mijn klantgegevens kan ik direct verwerken in Salesforce.com. Werkt perfect. Ik bankier bij de Rabobank en kan dus met de Rabo app prima mijn bankzaken doen. Naast mijn saldo-informatie inzien, kan ik immers ook betalingen doen (heb ik echter nog nooit gedaan). ABN Amro heeft pas sindskort dat je de bij- en afschrijvingen kunt inzien. Wat ik heel jammer vind, is dat Exact voor de boekhouding in Exact Online nog geen app heeft. Dan zou ik mijn hele kantoor vanaf mijn iPhone kunnen bedienen. Dat is pas werken in the cloud!

Het is aan de werkgever

Natuurlijk richt het nieuwe werken zich vooral op de werkgever. De telecom en ICT-leveranciers vormen de drijfveer achter het nieuwe werken. Is de werkgever/ondernemer eenmaal om, dan komt de rest vanzelf. Die voorziet immers al die werknemers van mobieltjes, mobiel internet, mooie werkplekken en online kantoren.

Ik moet zeggen dat dit ook wel mijn realiteit is. Er werken bij MKB Servicedesk acht mensen en iedereen heeft een iPhone, waarvan de helft op kosten van de zaak. Ik heb ook vier stickjes voor mobiel internet. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het faciliteren van een zakelijke laptop nog een kwestie van budget is. Ik denk eraan alle vaste computers eruit te gooien. Na de verhuizing hebben we nu de keuze om ook de bekabeling te laten voor wat het is. Scheelt weer 1400 meter UTP kabel. Tenslotte hebben wij vanaf maart 20 MB internet op kantoor en kunnen we waarschijnlijk volledig via internet bellen.

De sleutel tot succes ligt niet bij techniek

Nou lijk ik het dus wel voor elkaar te hebben met alle techniek en infrastructuur op orde. Niets is minder waar. Het gaat helemaal niet om de techniek. het gaat om de mensen die ermee moeten werken. Daarmee moet ik, gegeven alle technische mogelijkheden, als ondernemer de stappen zetten naar een andere manier van samenwerken. Gericht op het resultaat, zonder daarbij de onderlinge communicatie uit het oog te verliezen. Ik moet mijn mensen vertrouwen als ze thuis of op een ander plek aan het werk zijn. Ik moet mijn team blijven inspireren en informeren. Het is juist dit menselijke stuk van het nieuwe werken waar je de meeste aandacht aan moet besteden. 

Ik ben in ieder geval een blijer mens als ik dat stuk menselijke techniek goed weet te krijgen, want daar ligt de sleutel tot het nieuwe werken.

Auteur

Willem Overbosch