'Blijf in gesprek met je medewerkers'

Mensenfluisteraar Jan van Setten garandeert eyeopeners

03 augustus 2012

Geïnteresseerd zijn en je keuzes toelichten. Dat is volgens coach Jan van Setten de manier om je medewerkers meer aan je bedrijf te binden, ze te motiveren en te inspireren.

Achter iedere keuze die je binnen je bedrijf maakt, zit een visie. Maak je een besluit, dan heb je bewust nagedacht waaróm je dat besluit neemt. En je hebt - als het goed is - nagedacht over de consequenties van je keuze. Waarom zou je deze visie en consequentie voor jezelf houden? Door ze te delen met je medewerkers, begrijpen zij hoe je tot je keuzes komt. Je inspireert ze en trekt ze bij je bedrijf.

De potentie van een eikel

Dat is de boodschap van 'mensenfluisteraar' Jan van Setten tijdens de Week van de Ondernemer. Je medewerkers zijn volgens hem je belangrijkste kapitaal. Martèn de Prez van internetbedrijf A New Spring wil de tips van de coach de volgende dag al in de praktijk brengen. 'We kunnen de visie achter onze keuzes bewuster communiceren naar onze werknemers. En vragen wat zij zien als consequenties van onze beslissingen.' Volgens coach Van Setten kun je op die manier van elke welknemer een enthousiaste medewerker maken. 'De potentie van een eikel is ongekend. Mensen kunnen veel meer dan ze zelf denken. Als werkgever kun je je medewerkers helpen een andere kijk op zichzelf te krijgen.'

Gemotiveerde werknemers

Martèn de Prez: 'Wij hebben twaalf werknemers in dienst, waarvan één minder gemotiveerde. Ik besef nu dat ik hem wakker moet schudden, ik ga morgenochtend meteen even met hem zitten om naar Jans advies te vragen: Welke waarde heb je voor jezelf en voor het bedrijf?' Jan van Setten: 'Vraag je mensen waarom ze eigenlijk iedere ochtend op komen dagen, geef ze aandacht, ben geinteresseerd.' Op die manier krijg je allemaal gemotiveerde werknemers, die er samen voor zorgen dat je als bedrijf goed blijft presteren en problemen gezamelijk op kunt lossen.

Auteur

Lenneke Arts