Hoe haal ik de krant met mijn 'beter dagje uit'?

Wees authentiek en subtiel

22 januari 2013

Ga jij als personeelsuitje dit jaar met collega's aan de slag voor een goed doel? Het is geen toeval dat dit tegenwoordig ‘het betere dagje uit’ wordt genoemd. Leuk om met je bedrijf zo in de lokale media te komen.

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

Begin met de invulling van het personeelsuitje zelf. Kies daarvoor een klus die aanspreekt en haalbaar is. Dat kan via de website van NLdoet, als je mee wilt doen aan de jaarlijkse vrijwilligersactie in maart. Vaak wordt er gedacht aan een actieve klus buiten zoals het opknappen van de tuin van een bejaardentehuis of het helpen schilderen van de kamers van mensen met een verstandelijke beperking, die begeleid wonen. Maar ook het voorbereiden van honderden collectebussen voor een regionale collecte kan heel geschikt zijn.

Zelf een idee

Een klus kiezen kan natuurlijk ook op ieder moment dat je een personeelsuitje aan het plannen bent. Je kunt zelf iets verzinnen of met je medewerkers brainstormen. Als administratiekantoor kun je een vereniging of stichting aanbieden om eenmalig de administratie op te schonen en te ordenen. Maar er hoeft niet altijd een link met je bedrijf te zijn. Je kunt ook voorstellen om met een groep kwetsbare mensen een middag foto’s te gaan maken in de dierentuin, bijvoorbeeld. Belangrijk is dat je medewerkers enthousiast zijn en zich niet gedwongen voelen om mee te doen aan het ‘betere dagje uit’.

Lokale media

De volgende stap is het schrijven van een persbericht over deze activiteit waarin helder staat wat de ‘betere activiteit’ inhoudt, wanneer en waar het gaat gebeuren plus enige informatie over je bedrijf. Het gaat hierbij om een authentieke uitstraling. Subtiel één of twee keer de naam van je bedrijf noemen is geen probleem maar ga niet je producten uitgebreid lopen aanprijzen.

Stuur je persbericht op tijd toe en nodig de redacties van lokale media uit om op een bepaald moment aanwezig te zijn tijdens je activiteit. Bespreek dit uiteraard van te voren met de mensen voor wie je deze activiteit organiseert en maak duidelijke afspraken over de (respectvolle!) aanwezigheid van een journalist of fotograaf. Er zijn twee momenten waarop een redactie kan besluiten om aandacht te besteden aan ‘jouw betere dagje uit’: vooraf om aan te kondigen dat er iets speciaals gaat gebeuren of achteraf als het resultaat zichtbaar en tastbaar is.

Auteur

Inge Pastoor