Online je eigen huis inrichten

Joost Reimert is initiatiefnemer van de applicatie Hom3decorator

26 april 2011

Hoe zou die ene bank staan in je interieur? En past die tafel qua afmeting nou net wél of niet in dat hoekje van je kamer? Met het programma Hom3decorator dat Joost Reimert samen met twee gameontwerpers heeft gemaakt, kunnen particulieren online meubels in hun huis ‘zetten’.

Naam: Joost Reimert

Bedrijfsnaam: Hom3decorator

Soort bedrijf: BV

Opgericht: Half 2010

Aantal medewerkers: 5

Werkt: ongeveer 70 uur per week

Eerste bijbaantje: Afwashulp op zijn 15e

Het enige wat particulieren hoeven te doen is een foto van hun interieur uploaden. Het programma zet de 2D-foto om naar een 3D-variant en dan kunnen de klanten losgaan. De software van Hom3decorator draait online, via Facebook en via een applicatie die woonwinkels en makelaars op hun website kunnen plaatsen.

Zure verjaardagsgasten

Het idee voor Hom3decorator ontstond bij Joost toen hij nog eigenaar was van zijn vórige bedrijf, een handelsbedrijf in de bouw. ‘Wanneer ik aan mensen vertelde dat ik in de bouw zat, kreeg ik meteen een zure blik. Zóveel mensen hebben de ervaring dat een verbouwing of nieuwe inrichting net anders uitpakt dan ze hadden verwacht of gehoopt. Wat zou het mooi zijn, zo bedacht ik, als consumenten duidelijker kunnen aangeven wat ze willen. Dat ze een foto van hun huis uploaden en er een dakkapel op kunnen slepen. Of dat mensen een huis op de website van Funda.nl of Jaap.nl aanklikken en kunnen kijken: hoe zouden mijn eigen meubels daar staan?'

Cross-sector ondernemen

En zo werd het idee voor Home3decorator steeds vastomlijnder. Joost stapte met zijn idee naar game-ontwerpers, door via powerpoint zelf in elkaar te knutselen wat hij ongeveer bedoelde. Een aantal ontwerpers heeft hij gesproken, totdat hij de geschikte mensen vond. Nu is Hom3decorator hét voorbeeld van cross-sector ondernemen, een verbintenis tussen twee sectoren: de gamingindustrie en de meubel/huizenbranche. Volgens de directeur is dat een aanvulling voor de meubelbranche: ‘Dat verfrist de wat traditionele kijk van de meubelbranche.’

Klanten

Die IKEA-bank in je huis zetten, of dat mooie kastje van de broccantewinkel om de hoek in je zitkamer schuiven? Joost: ‘Nee, mensen kunnen alléén producten uit ons assortiment in hun huis slepen. Daarvoor hebben we afspraken met fabrikanten uit allerlei segmenten gemaakt: geef ons een deel van je online assortiment, dan mogen jullie onze applicatie op jullie site plaatsen. Met IKEA hebben we nog geen afspraak nee, maar we hebben al meubels van een twintigtal fabrikanten en zijn nog met een stel leveranciers in gesprek. Binnenkort komen er weer 200 nieuwe meubels bij.’

Campagnes

De eerste bekendheid van het programma begint te ontstaan. Joost heeft banneringcampagnes opgezet voor onder meer Facebook, Hyves en Sanoma. ‘Bekendheid moet vooral via via ontstaan. Bijvoorbeeld via Facebook, want mensen kunnen hun nieuw ingerichte huis 'sharen': wat vind jij van die bank in mijn woonkamer?’ Behalve via social media, probeert de directeur ook bekendheid te verwerven via vakbladen en op meubelbeurzen. 'Inmiddels hebben onder andere het AD, de Telegraaf, Metro en Elsevier al aandacht aan ons product besteed.

Doel

Waar Joost naartoe wil: dat Hom3decorator dé plek wordt waar mensen heen gaan als ze zich willen oriënteren op meubels. En dat ze daarna pas naar de winkel gaan om de bank – of een soortgelijke – te kopen die ze zo mooi vonden passen in hun huis. Een ander doel: een koppeling maken tussen de meubel/huizenbranche en online publiek. ‘Veel ondernemers in deze branche worstelen met de vraag: internet, hoe kunnen we het gebruiken? Hun winkels worden steeds minder bezocht, terwijl het online verkeer groeit. Nu hebben we een online toepassing gemaakt die wél geschikt is voor de meubelbranche,’ aldus de initiatiefnemer van Hom3decorator.

En daarna…

Uit Joost zijn verhaal blijkt duidelijk dat hij maar wát trots is op zijn product. Als hij dit vertelt op een feestje, zal hij minder zure blikken vangen. ‘Vooral omdat het voor veel mensen een leuke, duidelijke toepassing is.’ Hom3decorator is toch iets heel anders dan het handelsbedrijf in de bouw waar hij voorheen andere verjaardagsgasten mee in moest pakken. Zijn enthousiasme deelt Joost met de gameontwerpers. Samen zitten ze alweer te broeden op nieuwe toepassingen voor Hom3decorator. Joost: ‘Maar eerst zorgen dat mensen ons inderdaad vinden en dat deze manier om te zoeken naar meubels, wordt opgepikt.’

Auteur

Lenneke Arts