Herman den Blijker 'aan je kraambed'

Ondernemer Marieke Sprietsma legt de lat hoog voor 'het Mama diner'

10 mei 2011

Nog geen jaar is ze bezig, en nu al heeft Marieke afspraken gemaakt met topkoks als François Geurds, Herman den Blijker, Ron Blaauw en Rudolph van Veen. Allemaal verwennen ze nieuwe mama's tijdens hun kraamtijd.

Naam: Marieke Sprietsma

Bedrijfsnaam: het MAMA diner

Bedrijsvorm: b.v. in oprichting

Opgericht: eind 2010

Aantal medewerkers: nul, maar zeven bedrijven verlenen medewerking

Aantal uren per week: 60 tot 70

Eerste bijbaan: Vakken vullen bij het Kruidvat

Topkoks aan je kraambed

Herman den Blijker die een potje voor je kookt in je kraamtijd, met het MAMA diner kan het. Nou ja, in de praktijk werkt natuurlijk niet helemáál zo. Topkoks als Herman den Blijker, Rudolph van Veen, Ron Blaauw en François Geurds bedenken speciaal voor het MAMAdiner recepten en zorgen dat kraamverzorgenden van aangesloten kraamorganisaties lekkere gerechten voor net-moeders kunnen bereiden.

Orange Babies

Het MAMAdiner is een dienst die kraamzorgorganisaties kunnen aanbieden aan nieuwe moeders. Het idee is om moeders te verwennen in hun kraamtijd, met een door een topkok bedachte maaltijd en voor meer dan 100 euro aan waardebonnen. Bovendien gaat 25% van de omzet van het MAMA diner naar Orange Babies, een stichting die zwangere vrouwen met HIV en hun babies helpt. Marieke: 'Met het bedrag wat per bestelde maaltijd naar Orange Babies gaat, kan Orange Babies een moeder een zwangerschap lang van medicatie voorzien. Dus een moeder doet er niet alleen zichzelf, maar ook een andere moeder een plezier mee.' Het totaalpakket (het diner, de bonnen en het steunen van een goed doel) kunnen kraamzorgorganisaties te koop aanbieden aan nieuwe moeders: 'Op die manier kunnen kraamorganisaties zich onderscheiden van andere organisaties,' aldus Marieke. Inmiddels doen drie grote kraamorganisaties mee met het MAMAdiner.

Hoe het begon

Marieke kwam op het idee toen ze een financieel marktverkenningsonderzoek deed in de gezondheidszorg. 'Ik had een interview met de directeur van Kraamzorgorganisatie Rotterdam en ze vroeg me mee te denken over een manier om de kraamzorg te vernieuwen. Een aantal vriendinnen van me kregen op dat moment hun eerste kind en die vertelden dat bij kraamzorg de focus bij het kind ligt. 'Natuurlijk, maar waar is de extra aandacht voor de moeder?,' vroegen ze. Inderdaad, besefte ik, als kraamzorgorganisaties verschil willen maken moeten ze zich misschien meer richten op de moeder en díe extra in het zonnetje zetten.' Dat het iets met eten moest zijn, was voor Marieke al snel een volgende stap. 'Maar lekker koken is één, het ook nog extra bijzonder maken is twee. Plots wist ik het: ik moet topkoks vragen om een bijdrage te leveren, één per aangesloten kraamzorgorganisatie. 'Of dat niet moeilijk was? Jawel, want zeker een kok als Herman den Blijker is mateloos populair. Maar wat helpt: mijn businessplan is oprecht. 25% van de opbengst gaat naar Orange Babies. Alle andere partners - ook ikzelf - krijgen minder.' Via kennissen kwam ze in contact met Herman den Blijker, die meteen enthousiast was. Ook Rudolph van Veen, Rob Blaauw en François Geurds wilden meewerken. Ze stellen allemaal een menu samen voor het MAMAdiner, die - met hulp van een recept - door kraamverzorgenden bereid kan worden.

Cocreatie

Behalve de topkoks, werken ook zeven andere bedrijven als partner mee aan het MAMAdiner, onder meer een pr-bureau, een reclamebureau en een kooktrainingbureau doen dat. Marieke communiceert met hen van 7.00 uur 's ochtends tot 0.00 uur 's nachts. 'We sms'en veel, bellen en mailen,' aldus de ondernemer. 'En om hen tegelijk en goede te informeren over de voortgang van het MAMAdiner, maak ik één keer per maand een nieuwsbrief. Daarin deel ik de stand van zaken per kraamzorgorganisatie en vertel ik welke nieuwe waardebonnen van welke leveranciers we hebben.'

Website

De website van het MAMAdiner is door twee van de partners van het bedrijf tot stand gekomen, de een zorgde voor het ontwerp, de ander voor het technische gedeelte. Marieke: 'Samen met hen heb ik gebrainstormd en de website zo logisch en gestructureerd mogelijk proberen te maken. Ik houd van logica en structuur, naast passie en creativiteit, haha!' Op dit moment is ze bezig met de webshop, die binnenkort opengaat, zodat mensen voortaan ook een MAMAdiner aan iemand kado kunnen doen.

Doelgroepdenken

Om te weten wat er in ieder geval op die website moest en waar het MAMAdiner aan moest voldoen, is Marieke vooral bij 'moedervriendinnen' te rade gegaan. 'En ik heb veel in de MAMAbladen gekeken. Wat het eten betreft: dat heb ik helemaal aan de topkoks overgelaten. De enige vraag daarbij was dat de recepten wel supermarktproof en binnen anderhalf uur te bereiden moeten zijn.'

Auteur

Lenneke Arts