Stop met communiceren. Ga inspireren!

Inspiratie is de brandstof voor succes of is succes de brandstof voor inspiratie?

23 mei 2013

Wat ben ik blij dat inspiratie voor succes het thema is voor de Week van de Ondernemer en de regionale Ondernemerscongressen. Juist in deze tijd zijn mensen op zoek inspiratie. En inspiratie is veel belangrijker dan men denkt.

Net als kinderen

Daar ik naast MKB-ondernemer ook nog een fulltime job heb als vader van 3 kinderen, merk ik ook iedere keer weer dat communiceren (ofwel vertellen wat zij moeten doen) weinig zin heeft, want kinderen doen niet wat je zegt dat ze moeten doen, ze doen wat jij doet. Zeker wanneer je als ouder niet datgene doet wat je van je kinderen vraagt, dan zullen de kinderen dat direct teruggeven en je voelt dan dat je opvoedingsteller direct weer op 0 staat. Ik ben er ook van overtuigd dat als het gaat om gedrag je collega’s hetzelfde zijn als kinderen (alleen het speelgoed wordt iets duurder). Ook zij zullen niet doen wat je zegt dat ze moeten doen (alhoewel we dat vaak wel hopen), maar ze doen wat jij doet.

Maar hoe zorg je er nu voor dat jezelf en je mensen dat gedrag vertonen dat nodig is om jullie ambities te realiseren? Met andere woorden: succesvol te zijn.

Kopieergedrag

In ons huis hebben wij een ontspanningsruimte waar een groot flatscreen hangt en waar een Playstation, een Wii en andere interactieve apparaten staan. De meest inspannende spellen worden hier fanatiek gespeeld.

Zodra een nieuw spelletje ons huisadres heeft gevonden zie ik hoe de huidige generatie leert. En dat is totaal anders dan zoals wij (ouders en ouderen) dat deden. In het verleden ging je naar een cursus of las je de gebruiksaanwijzing goed door en daarna kon je aan de slag. Kinderen van nu leren heel anders. Zodra er een nieuw spel is aangeschaft wordt een vriendje of vriendinnetje uitgenodigd. In veel gevallen is het een vriendje die het nieuw gekochte spel beheerst. Zij gaan letterlijk naast deze ervaren speler zitten en kopiëren zijn speelstijl en trucs en binnen 15 minuten kunnen zij zelfstandig het spel spelen. Het vriendje is daarna eigenlijk overbodig en nog alleen aanwezig als tegenstander of medespeler. Vaak zie je dan ook dat er emotioneel al afscheid is genomen van het vriendje.

Inspiratiebronnen

Dit gebeurt niet alleen bij het aanleren van een nieuw spel, maar vooral bij het aanleren van nieuw gedrag. Mensen zoeken goede inspiratiebronnen (voorbeelden waar men met veel respect naar kijkt). Ze kopiëren de succesvolle elementen die bij hen passen zodat zij zelf beter worden. In NLP-termen heet deze manier van leren ‘modelleren’. Goede voorbeelden inspireren mensen om succesvol te zijn. En dat is veel krachtiger dan communiceren!

Als ondernemer heb je ongetwijfeld ook inspiratiebronnen. Hoe kun je van hen leren en er je voordeel mee doen? Daar sta ik in een volgende column graag bij stil.

Mario Bierkens MBA, Ondernemerm.bierkens@intenza.nl