Ken je helden. Word zelf inspirator voor je mensen

Ga als haas voorop in het leren

23 mei 2013

Juist in deze tijd zijn mensen op zoek inspiratie. Veel mensen zoeken inspiratiebronnen: voorbeelden waar men met veel respect naar kijkt. Ze kopiëren succesvolle elementen die bij hen passen zodat zij zelf beter worden. In NLP-termen heet deze manier van leren ‘modelleren’.

Blijf authentiek

In mijn geval is Ben Tiggelaar een van mijn inspiratiebronnen op het gebied van presenteren. Ik presenteer ongeveer 80 keer per jaar en heb daardoor wel een eigen stijl ontwikkeld. Het is vooral belangrijk om authentiek te blijven. Om succesvoller te worden heb ik een lijst gemaakt van mensen die als sprekers inspirerend voor mij zijn. Lees: mijn voorbeelden zijn. Door vervolgens te benoemen waarin ze voor mij het voorbeeld zijn en ook echt te gaan kijken hoe zij dat doen, levert dat handvatten op om mijn eigen stijl te verbeteren. Zo zal ik nooit de ‘MBA in 1 dag’ van Ben kunnen en willen kopiëren, maar ben ik wel geïnspireerd geraakt door zijn praktische manier van wetenschap brengen en door mensen tijdens zijn presentaties veel te laten ervaren in plaats van alleen maar te vertellen. Een andere inspirator is voor mij Richard Bottram, de man die op dit moment voor de vertrekhal bij Schiphol gedurende 365 dagen iedere dag een marathon loopt. Ja, je leest het goed, iedere dag 1 marathon door 1 persoon gelopen. Zijn discipline en volhardendheid inspireren mij om dit ook te doen op die aspecten waar dat nodig is.

Vijf helden

Ik adviseer je om na het lezen van deze column jouw lijst met 5 helden op te stellen. Helden die voor jou het inspirerende voorbeeld zijn. Nadat je dat gedaan hebt en je gaat kijken hoe zij het doen, ontdek je mogelijk nieuwe manieren om zelf ook beter te worden. Het kijken kan op diverse manieren, zoals het letterlijk kijken hoe jouw voorbeeld het doet of het lezen van interviews en artikelen over de persoon die je inspirator is.

Leeroogst

Het zou je ambitie als ondernemer moeten zijn dat je voor jouw medewerkers de inspirator of de held bent.

Laat vooral dat gedrag zien dat je graag van je medewerkers wilt zien. Dat geldt zeker ook voor leren. Het heeft geen zin om je mensen te wijzen op het nut en de noodzaak van leren. Ik vergelijk de rol van een ondernemer vaak met die van de haas in de marathon. Zeker wanneer je iets nieuws wilt introduceren. Benut een periode van minimaal 3 maanden waarin je mensen zien dat je op een actieve manier leert. Dit kan door mensen te vertellen waar jij je de komende periode in wilt verbeteren, vraag ze proactief om feedback en zeg na iedere tip “Dank je wel!”, vertel hen wat je de afgelopen tijd geleerd hebt en hoe zij er ook hun voordeel mee kunnen doen. Informeer je mensen ook wanneer je naar externe evenementen zoals de Week van de Ondernemer gaat om met name te leren en vertel ze achteraf wat je leeroogst is geweest, et cetera.

Ken je helden en wordt voor je mensen het inspirerende voorbeeld door als de haas in leren voorop te gaan.

Mario Bierkens MBA, Ondernemer

m.bierkens@intenza.nl